Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThiel, Oliver
dc.contributor.authorHanssen, Signe Marie
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2022-08-11T10:47:56Z
dc.date.available2022-08-11T10:47:56Z
dc.date.created2022-06-27T11:12:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationUNIPED. 2022, 45 (2), 93-114.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011259
dc.description.abstractEn del pedagoger mener at studentaktiv undervisning fremmer studentenes læring bedre enn tradisjonell formidlingspedagogikk. For fire år siden startet vi derfor en prosess med å ta i bruk omvendt undervisning som en metode for studentaktiv undervisning i barnehagelærerutdanningen. Det innebærer at vi trakk teoriundervisningen ut fra klasserommet og overførte den til korte filmer. Studentene kan se disse som en forberedelse før de møter opp til undervisningen. Dermed kan læreren i større grad fokusere på å veilede studentene i praktiske aktiviteter og oppgaveløsing i klasserommet. I denne artikkelen analyserer vi hvordan studentene brukte filmene gjennom studieåret, hvor lange filmene bør være, og hva i filmene studentene var mest interessert i. Resultatene viser at det å lage og gi tilgang til filmene ikke automatisk fører til at studentene bruker dem. I eksamensperioden ble filmene brukt hyppigere enn i undervisningsperioden. De som brukte filmene aktivt, så flere ganger på innholdet i filmene som forklarer vanskelig stoff. I gjennomsnitt så studentene bare rundt 60 % av hver film. Jo kortere en film er, jo større del av filmen ble sett. Studentene så i gjennomsnitt litt over fem minutter per film. I artikkelen diskuterer vi mulige årsaker til og konsekvenser av funnene.en_US
dc.description.abstractBruk av video i barnehagelærerutdanning. En analyse av seerdataeneen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/doi/10.18261/uniped.45.2.3
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectomvendt undervisning,en_US
dc.subjectstudentaktivitet,en_US
dc.subjectfilm,en_US
dc.subjectseerdata,en_US
dc.subjectforberedelse til undervisning.en_US
dc.titleBruk av video i barnehagelærerutdanning. En analyse av seerdataeneen_US
dc.title.alternativeBruk av video i barnehagelærerutdanning. En analyse av seerdataeneen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2022 Authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subject.nsiVDP::Subject didactics: 283en_US
dc.subject.nsiVDP::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subject.nsiVDP::Subject didactics: 283en_US
dc.source.pagenumber22.en_US
dc.source.volume45en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.45.2.3
dc.identifier.cristin2035326
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal