dc.contributor.author | Lund, Åse | |
dc.contributor.author | Franck, Karianne | |
dc.contributor.author | Juritsen, Trine Lise | |
dc.contributor.author | Østmoen, Jostein Paulgård | |
dc.contributor.author | Wilhelmsen, Terese | |
dc.coverage.spatial | Norway, Trondheim. | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-06-01T11:14:41Z | |
dc.date.available | 2022-06-01T11:14:41Z | |
dc.date.created | 2022-04-21T15:17:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse. 2022, 6 (2), 91-110. | en_US |
dc.identifier.issn | 2446-2810 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2997214 | |
dc.description.abstract | I løpet av kort tid har konsepter, i form av standardiserte programmer og metoder tatt plass i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det gir et behov for mer forskningsbasert kunnskap om fenomenet. Denne artikkelen har som hovedformål å undersøke utbredelse av konsepter i et utvalg norske kommuner. Utgangspunktet for artikkelen er en spørreundersøkelse besvart av 206 pedagogiske ledere og styrere. I analysen brukes beskrivende statistikk, bivariat analyse og kvalitativ innholdsanalyse. Undersøkelsen viser et stort omfang av konsepter i barnehagene, både i antall og i variasjonen av konsepter. Den viser også at det er regionale forskjeller i antall og hvilken type konsepter som brukes. Barnehagenes begrunnelser for valg av konsepter blir beskrevet gjennom åtte kategorier. Artikkelen bidrar med økt kunnskap om utbredelsen av konsepter i norske barnehager. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | The Royal Danish Library | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | programmer | en_US |
dc.subject | standartisering | en_US |
dc.subject | utdannigspolitiske føringer | en_US |
dc.subject | profesjonsutøvelse | en_US |
dc.subject | motstand | en_US |
dc.title | Utbredelse av konsepter i norske barnehager | en_US |
dc.title.alternative | Utbredelse av konsepter i norske barnehager | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | ©2022 Authors | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.source.pagenumber | 91-110 | en_US |
dc.source.volume | 6 | en_US |
dc.source.journal | Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.7146/fppu.v6i1.132317 | |
dc.identifier.cristin | 2018213 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |