Show simple item record

dc.contributor.authorLund, Åse
dc.contributor.authorFranck, Karianne
dc.contributor.authorJuritsen, Trine Lise
dc.contributor.authorØstmoen, Jostein Paulgård
dc.contributor.authorWilhelmsen, Terese
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2022-06-01T11:14:41Z
dc.date.available2022-06-01T11:14:41Z
dc.date.created2022-04-21T15:17:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse. 2022, 6 (2), 91-110.en_US
dc.identifier.issn2446-2810
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2997214
dc.description.abstractI løpet av kort tid har konsepter, i form av standardiserte programmer og metoder tatt plass i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det gir et behov for mer forskningsbasert kunnskap om fenomenet. Denne artikkelen har som hovedformål å undersøke utbredelse av konsepter i et utvalg norske kommuner. Utgangspunktet for artikkelen er en spørreundersøkelse besvart av 206 pedagogiske ledere og styrere. I analysen brukes beskrivende statistikk, bivariat analyse og kvalitativ innholdsanalyse. Undersøkelsen viser et stort omfang av konsepter i barnehagene, både i antall og i variasjonen av konsepter. Den viser også at det er regionale forskjeller i antall og hvilken type konsepter som brukes. Barnehagenes begrunnelser for valg av konsepter blir beskrevet gjennom åtte kategorier. Artikkelen bidrar med økt kunnskap om utbredelsen av konsepter i norske barnehager.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherThe Royal Danish Libraryen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectprogrammeren_US
dc.subjectstandartiseringen_US
dc.subjectutdannigspolitiske føringeren_US
dc.subjectprofesjonsutøvelseen_US
dc.subjectmotstanden_US
dc.titleUtbredelse av konsepter i norske barnehageren_US
dc.title.alternativeUtbredelse av konsepter i norske barnehageren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2022 Authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber91-110en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalForskning i Pædagogers Profession og Uddannelseen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.7146/fppu.v6i1.132317
dc.identifier.cristin2018213
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal