Show simple item record

dc.contributor.authorYtterhus, Borgunn
dc.contributor.authorÅmot, Ingvild
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2021-11-12T14:14:32Z
dc.date.available2021-11-12T14:14:32Z
dc.date.created2019-11-05T10:15:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning. 2019, 18 (1), 1-15.en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2829394
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager. Gjennom empiriske eksempler fra det å drive forskergrupper med barn analyserer vi ulike kvalitative forskningsmetoders evne til å engasjere barn med stort spenn i funksjonsnivå til å delta i forskning. Resultatene viser at deltagende observasjon i barneguidede turer og digitale fotosesjoner gir alle barn likeverdige deltagelse i forskning. Videre finner vi det nødvendig å innta et pragmatisk forhold til lek og pendler mellom leklogikk og forskerlogikk. En forutsetning for å gi alle barn mulighet til deltagelse er å akseptere at barns samtykke er situert i forhold til situasjoner, pågående aktiviteter og kontekst.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherNOASPen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBarns deltakelseen_US
dc.subjectbarn med funksjonshemmingen_US
dc.subjectkvalitative forskningsmetodiske utprøvingeren_US
dc.subjectleklogikken_US
dc.titleBarn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber15.en_US
dc.source.volume18en_US
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.7577/nbf.3286
dc.identifier.cristin1744069
cristin.unitcode253,0,0,0
cristin.unitnameDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal