Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorYtterhus, Borgunn
dc.contributor.authorÅmot, Ingvild
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2021-11-12T14:14:32Z
dc.date.available2021-11-12T14:14:32Z
dc.date.created2019-11-05T10:15:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning. 2019, 18 (1), 1-15.en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2829394
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager. Gjennom empiriske eksempler fra det å drive forskergrupper med barn analyserer vi ulike kvalitative forskningsmetoders evne til å engasjere barn med stort spenn i funksjonsnivå til å delta i forskning. Resultatene viser at deltagende observasjon i barneguidede turer og digitale fotosesjoner gir alle barn likeverdige deltagelse i forskning. Videre finner vi det nødvendig å innta et pragmatisk forhold til lek og pendler mellom leklogikk og forskerlogikk. En forutsetning for å gi alle barn mulighet til deltagelse er å akseptere at barns samtykke er situert i forhold til situasjoner, pågående aktiviteter og kontekst.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherNOASPen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBarns deltakelseen_US
dc.subjectbarn med funksjonshemmingen_US
dc.subjectkvalitative forskningsmetodiske utprøvingeren_US
dc.subjectleklogikken_US
dc.titleBarn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber15.en_US
dc.source.volume18en_US
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.7577/nbf.3286
dc.identifier.cristin1744069
cristin.unitcode253,0,0,0
cristin.unitnameDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal