dc.contributor.author | Semundseth, Marit | |
dc.date.accessioned | 2018-04-13T06:50:07Z | |
dc.date.available | 2018-04-13T06:50:07Z | |
dc.date.created | 2018-01-12T10:17:17Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Semundseth, M. (2017). Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen. FoU i praksis. 11(2), 7–24. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-6893 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2493961 | |
dc.description.abstract | Barns språklæring står sentralt i dagens norske barnehage. I denne hermeneutiske studien setter jeg søkelyset på hvordan fire ansatte oppfatter at de bidrar til femåringers språklæring i barnehagen innenfor rammene av barnehagens femårsklubb. Med bakgrunn i fire kvalitative forskningsintervju har jeg tolket frem narrativer om hvordan de ansatte synes å legge til rette for femåringenes språklæring. Narrativene er analysert tematisk med følgende funn: De ansatte bidrar til femåringenes språklæring i barnehagens femårsklubb når de engasjerer seg i dialog og samhandling med barna og når de arbeider med språk i formelle og/eller i uformelle situasjoner. I lys av dette drøftes blant annet ansattes utfordringer når det gjelder å bidra til å styrke alle barns språklæring, og deres rolle som premissleverandør for det faglig-didaktiske innholdet i arbeidet med femåringenes språklæring i barnehagen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Språk | nb_NO |
dc.subject | Læring | nb_NO |
dc.subject | Barnhage | nb_NO |
dc.subject | Femåringer | nb_NO |
dc.subject | Personalet | nb_NO |
dc.subject | Narrativer | nb_NO |
dc.title | Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 7-24 | nb_NO |
dc.source.volume | 11 | nb_NO |
dc.source.journal | FoU i praksis | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1541420 | |
dc.description.localcode | vit-2017 | nb_NO |
cristin.unitcode | 253,0,0,0 | |
cristin.unitname | Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |