Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2493961Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [171]
- Publikasjoner fra Cristin - DMMH [136]
Originalversjon
Semundseth, M. (2017). Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen. FoU i praksis. 11(2), 7–24.Sammendrag
Barns språklæring står sentralt i dagens norske barnehage. I denne hermeneutiske studien setter jeg søkelyset på hvordan fire ansatte oppfatter at de bidrar til femåringers språklæring i barnehagen innenfor rammene av barnehagens femårsklubb. Med bakgrunn i fire kvalitative forskningsintervju har jeg tolket frem narrativer om hvordan de ansatte synes å legge til rette for femåringenes språklæring. Narrativene er analysert tematisk med følgende funn: De ansatte bidrar til femåringenes språklæring i barnehagens femårsklubb når de engasjerer seg i dialog og samhandling med barna og når de arbeider med språk i formelle og/eller i uformelle situasjoner. I lys av dette drøftes blant annet ansattes utfordringer når det gjelder å bidra til å styrke alle barns språklæring, og deres rolle som premissleverandør for det faglig-didaktiske innholdet i arbeidet med femåringenes språklæring i barnehagen.