Spesifikk visuell trening som pedagogisk metode med fokus på øyebevegelser som påvirker barns lesing
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2493946Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [189]
- Publikasjoner fra Cristin - DMMH [156]
Originalversjon
Fitzgerald, L. S. & Berg, A. (2017). Spesifikk visuell trening som pedagogisk metode med fokus på øyebevegelser som påvirker barns lesing. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, 11(2), 15-?. 10.5617/adno.2860Sammendrag
Lesing er en komplisert prosess med mange ulike komponenter. Barn er av-hengige av å kunne lese for å fungere godt i hverdagen. Denne studien fokuserer på lesehastighet og øyemotoriske bevegelser hos en gruppe skoleelever på 3. trinn. Målet var å studere om Bal-A-Vis-X (Balance, Auditory and Vision eXercises) kan ha effekt på barnas øyemotorikk og lesehastighet. Måleinstru-mentene var ReadAlyzer og Nonsensordtest. Intervensjons-/treningsmetoden var Bal-A-Vis-X, der sandsekker og små racketballer ble benyttet. Barna ble plassert i en kontroll- og en eksperimentgruppe. Begge gruppene gjennomførte både pre- og posttest. Eksperimentgruppen trente Bal-A-Vis-X i 30 minutter en gang i uken i fem måneder. Øvelsene krever visuelle følgebevegelser, øye-hånd-koordinering og stødige rytmiske bevegelser basert på både visuelle og auditive signaler som krever presis fysisk teknikk.
Resultatene viste at eksperimentgruppens lesehastighet ble endret signifikant på både ReadAlyzers lesetest og Nonsensordtest. Kontrollgruppens lesehastighet endret seg ikke signifikant. Denne studien indikerer at Bal-A-Vis-X kan være et supplement for alle barn i skolen med eller uten lesevansker. Metoden har viktige komponenter som er involvert i lesing, den er gøy og den gir barna mestringsfølelse.