• Barns undring som ressurs 

      Nordahl, Øyvind Olaus (Bachelor thesis, 2022)
      Rammeplan for barnehagens innhold sier at barnehagen skal tilrettelegge for mangfold av naturopplevelser og at barna skal få oppleve naturen som arena for lek og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.52). Personalet skal ...
    • Barns utetid- de ansattes friminutt 

      Henriksen, Katharina Skramstad (Bachelor thesis, 2023)
      Norske barnehager etterstreber å tilbringe mye tid ute, hver eneste dag. I enkelte barnehager er barna ute fra frokosten er spist til de blir hentet på ettermiddagen. Foreldre virker fornøyde med et pedagogisk tilbud hvor ...
    • Barns utforsking og lek med åpent lekemateriale 

      Wedberg, Hanna (Bachelor thesis, 2021)
      Under min siste praksisperiode fikk jeg høre en praksisfortelling som inspirerte til mitt valg av tema. En ansatt fortalte at hun og fire barn hadde jobbet med papir. Barna hadde fått frie tøyler og hadde sittet og revet, ...
    • Barns vennskap 

      Sanden, Ingvild (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg visste tidlig at jeg ville skrive om barns vennskap, først og fremst fordi jeg mener det er et viktig, betydingsfult og spennende tema. Samtidig som jeg vet hvor viktig vennskap mellom barn er, ønsker jeg å lære mer ...
    • Begrepsutvikling hos de yngste flerspråklige barna 

      Mostuen, Cecilie (Bachelor thesis, 2022)
      I store deler av verden finnes det mange barn som vokser opp med to eller flere språk. Tall fra Statistisk sentralbyrå ser en økning i antall flerspråklige barn i barnehager. I 2020 var det 52 004 flerspråklige barn i ...
    • Bekymring rundt barns omsorgssituasjon 

      Moen, Malin Ronja Hansen (Bachelor thesis, 2022)
      Formålet med denne bacheloroppgaven er å få rikere kunnskap om omsorgssvikt - hva er omsorgssvikt? Innledningsvis starter jeg med et sitat fra Emilsen & Bratterud (2017, s.175): «Mye kan svikte i omsorgen for et barn», hva ...
    • Bekymring rundt de yngste barnas omsorgssituasjon : to barnehagelæreres erfaringer og opplevelser 

      Sørelv, Karete (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Hvordan opplever og erfarer to barnehagelærere det å arbeide med bekymring rundt de yngste barnas omsorgssituasjon?
    • Betydinga av fellesskap for born i uterommet 

      Nøstdal, Henriette Haugen (Bachelor thesis, 2023)
      Barnehagen skal ifølgje rammeplanen for barnehagen (2017, s. 26) sørge for at born som trenger ekstra støtte, tidleg får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilrettelegginga som er nødvendig for å gi barnet et ...
    • Bevegelse i innerommet: hvordan kan et rom som er fleksibelt innredet påvirke toddlerens bevegelsesmønster 

      Enodd, Sara (Bachelor thesis, 2020)
      Som barnehagelærerstudent med vekt på natur og friluftsliv har jeg brukt denne bacheloroppgaven til å undersøke et tema som interesserer meg. Jeg ønsket å gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt, hvor jeg kunne være med ...
    • Bevegelsesglede hos toddleren ute 

      Lodgaard, Oda (Bachelor thesis, 2023)
      Dagens samfunn har gjennom de siste tiårene utviklet seg til å bestå av mindre fysisk aktivitet, og økt inaktivitet. Helsedirektoratet (2019) melder sin bekymring rundt dagens barn og unges livsstil, som et preget av mye ...
    • Bevegelsesglede i barnehagen: Tilrettelegging og samarbeid 

      Fagerbekk, Oda (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder i samarbeid med personalet legge til rette for barns bevegelsesglede i barnehagens innemiljø?
    • Bevegelsesglede på tur 

      Ebbesen, Eirik (Bachelor thesis, 2021)
      Vi lever i et samfunn hvor den generelle fysiske helsen til folket har blitt dårligere. Kvam (2019) refererer til Helsedirektoratets tall fra 2018 når det sies at det bare er en tredjedel av befolkningen som overholder ...
    • Bibelfortellinger i barnehagen 

      Myraunet, Edel Johanne (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan blir bibelfortellinger brukt i en kristen førskole i Eswatini og i en kristen barnehage i Norge?
    • Bildeboka i et flerkulturelt språkmiljø 

      Stendahl, Camilla H (Bachelor thesis, 2021)
      Som barnehagelærer har man en rekke oppgaver som en skal gjennomføre. En av de kanskje viktigste oppgavene er barnehagens arbeid med barns språk. I dag går de fleste barn i Norge i barnehagen og det er flere barn som ikke ...
    • Bildebøker som støtte i barns lek og språklæring: En Kvalitativ studie om personalets støtte av flerspråklige barns lek og språklæring med utgangspunkt i bildebøker 

      Gundersen, Linda Cathrine (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan personalet støtte barnas lek og språklæring med utgangspunkt i bildebøker?
    • Bruk av digitale verktøy for å støtte barns læring i barnehagen 

      Øvrelid, Kathrine (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan barnehagen ta i bruk digitale verktøy for å støtte barns læring?
    • Bruk av digitale verktøy i fremmedspråklige barns integreringsprosess 

      Brubæk, Gjermund (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Bruk av digitale verktøy i fremmedspråklige barns integreringsprosess.
    • Bruk av gjenbruksmaterialer i barnehage - En ressurs under leken 

      Muteba, Abel (Bachelor thesis, 2022)
      Når en tenker på gjenbruk, er det vanlig at ordet blir assosiert med et miljøperspektiv forbundet med visse ting som for eksempel klær, glass-, papp- og plastemballasje som kan bli brukt om igjen eller resirkulert. I det ...
    • Bruk av makt og tvang i barnehagen 

      Bredesen, Oda (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg ønsker å skrive en bachelor innenfor temaet makt og tvang i barnehagen. Jeg er spesielt interessert i hvilken bevissthet barnehagelærere har rundt temaet makt og tvang, og har derfor endt opp med følgende problemstilling; ...
    • Bærekraftig utvikling: hvilke tanker og forståelser har barn for den økologiske dimensjonen av bærekraftig utvikling 

      Helgesen, Aina Sofie Sondrup (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: hvilke tanker og forståelser har barn for den økologiske dimensjonen av bærekraftig utvikling