Now showing items 459-478 of 820

    • Livsmestring hos de yngste – Tilvenning i barnehagen 

      Wågan, Hanna Sagnes (Bachelor thesis, 2023)
      Oppstart i barnehagen er ofte den første store overgangen i barns liv, fra å være hjemme med foresatte til å begynne i barnehagen med ukjente. I rammeplanen står det at «Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet ...
    • Livsmestring i barnehagen og skolen 

      Jensen, Emilie (Bachelor thesis, 2021)
      Målet med denne oppgaven er å se på innholdet i livsmestring i barnehagen og skolen, og hva media og forskning sier om denne tematikken. Jeg ønsker å benytte meg av media/internett som kilde ettersom det er tilgjengelig ...
    • Livsmestring i voksen – barn – relasjonen 

      Remøy, Nadine Giske (Bachelor thesis, 2021)
      Livsmestring sier noe om hvordan man håndterer livet, både i medgang og i motgang. Dette begrepet er komplekst og vil belyses gjennom fokus på sensitivitet og trygghet i voksen – barn relasjonen; viktige fundament i et ...
    • Livsmestring og Helse 

      Oterhals, Marie (Bachelor thesis, 2021)
      1. januar 2020 trådde et tillegg i barnehageloven omhandlende nulltoleranse for mobbing i barnehagen i kraft og dermed blir barnehagens arbeid med livsmestring høyst aktuelt for barnehagens pedagogiske arbeid. Livsmestring ...
    • Livsmestring på tur i natur 

      Grimsmo, Sunniva Sørvik (Bachelor thesis, 2022)
      Den personlige grunnen for hvorfor jeg valgte nettopp temaet «Livsmestring på tur i natur», er fordi jeg selv har erfart at naturopplevelser og fysisk aktivitet ute i naturen, påvirker min psykiske helse og livskvalitet ...
    • Livsmestring – et komplekst begrep? 

      Skarsvåg, David Sollie (Bachelor thesis, 2022)
      Er det slik at det økte fokuset på psykisk helse og derigjennom livsmestring er et rop om hjelp for barna i barnehagen? Slik Jens Bjørneboe satte søkelys på 50-talls skolen med sin roman «Jonas» i 1955 (Bjørneboe, 1955). ...
    • Lunsjmåltidet som språkårena 

      Westby, Silje (Bachelor thesis, 2022)
      Med min interesse for språkutvikling hos de yngste ønsket jeg som nevnt å utforske dette i en situasjon som oppstår flere ganger daglig i barnehagen. Valget falt på å konkretisere denne forskningen til lunsjmåltidet, ...
    • Lytteevne og motorisk utvikling 

      Olsen, Line Fossmo (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Har motorisk usikre barn dårligere lytteevne enn motorisk sikre barn?
    • Læring i barnehagen : om ledelse og styring i en lærende barnehage 

      Shamkawy, Wid al- (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvilke momenter er viktige i diskusjonen om barnehagen som læringsarena, og hvordan utøves ledelse og styring i barnehagen i forhold til læringstemaet?
    • Læringsmiljø knyttet til barns utforskning med realfag 

      Kristiansen, Thea Borg (Bachelor thesis, 2022)
      “Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset ...
    • Løft med hodet! Forebygging av muskel- og skjelettplager i barnehagen 

      Uggedal, Hilde (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvilke tiltak kan en styrer sette inn for å forebygge muskel- og skjelettplager hos de ansatte?
    • «Mamma og pappa bor ikke sammen lengre» 

      Åldstedt-Haga, Maria Bjørnsdatter (Bachelor thesis, 2023)
      I anledning praksis i barnehage, ble jeg oppsøkt av et barn som ønsket å tegne med meg. Gjennom tegneprosessen delte barnet åpenhjertig om sine følelser knyttet til samlivsbrudd og sorg som konsekvens. Dette bidro med ...
    • «Man kan ikke beskytte barn mot all smerte i livet, men hjelpe ved å gi dem verktøy til å takle det..»: Bearbeiding av følelser hos barn med utgangspunkt i billedboken 

      Ingvaldsen, Agneta (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan billedboken brukes som hjelpemiddel til å bearbeide følelser hos barn?
    • Mangfold i årsplaner 

      Andersen, Amalie Norgaard (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven har jeg valgt temaet «mangfold i årsplaner». Jeg ønsker å se på hvordan mangfold blir synliggjort i tre ulike årsplaner. Problemstillingen lyder derfor som følger: «Hvordan synliggjøres mangfold i barnehagers ...
    • Mangfold og språkarbeid 

      Jessen, Joachim John Hansen (Bachelor thesis, 2023)
      Temaet i denne oppgaven blir «Årsplanenes formuleringer om mangfold og språkarbeid», der jeg vil analysere hva barnehagene sir om mangfold og språkarbeid, samt hvordan de arbeider med det. Jeg vil også trekke inn ...
    • Mangfold: et problem eller en ressurs? En kvalitativ studie av to barnehagers arbeid med kulturelt mangfold med fokus på tilhørighet og forskjellighet i barnegruppen 

      Roberg, Line (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan legger barnehagens personale til rette for et kulturelt mangfold med fokus på tilhørighet og forskjellighet i barnegruppen?
    • Mat og kulturelt mangfold 

      Meisler, Jesper Espnes (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan synliggjøres det kulturelle mangfoldet gjennom maten som serveres i en flerkulturell barnehage?
    • Mat og måltidsituasjonen i barnehagen 

      Aaknes, Una (Bachelor thesis, 2021)
      I min bacheloroppgave ønsker jeg å se på matglede hos barn. Rammeplanen sier at barnehagen skal bidra til at «måltider og matlaging i barnehagen skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner» Videre ...
    • Mat og måltidsituasjoner i barnehagen 

      Saurstrø, Hedda (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har valgt å ha følgende problemstilling i denne bacheloroppgaven: Hvordan kan helse og livsmestring fremmes gjennom mat og måltidsituasjoner? Problemstillingen vil bestå av to deler der jeg vil sette søkelys på ...
    • Matematikk for de yngste barna i barnehagen: en bacheloroppgave som handler om personalets arbeid med utvikling av romforståelse for de yngste barna 

      Åsheim, Vilde Ivana (Bachelor thesis, 2020)
      Romforståelse utvikles allerede fra barnet fødes. Fra å være inne i mors mage til å kunne strekke seg i alle retninger (Nakken, 2017, s. 2). Geometrisk innsikt og romforståelse utvikles når barnet utforsker rommet, kjenner ...