Livsmestring – et komplekst begrep?
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3022325Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Er det slik at det økte fokuset på psykisk helse og derigjennom livsmestring er et rop om hjelp for barna i barnehagen? Slik Jens Bjørneboe satte søkelys på 50-talls skolen med sin roman «Jonas» i 1955 (Bjørneboe, 1955). Jonas slet med livet i skolen, og boken skapte stor debatt rundt forholdene i den norske skole da den kom ut. Er det å innføre livsmestring egentlig et politisk innspill for å løse et samfunnsproblem, men som kanskje blir for komplekst å forholde seg til i en barnehage? Eller er det virkelig det vi trenger for å kunne hjelpe barna til å få en god start på livet? Hva inneholder begrepet og hvordan forstår pedagogiske ledere innholdet i det? Jeg har gjennom min utdanning ved Dronning Mauds Minne Høgskole blitt nysgjerrig på hvordan begrepet forstås blant pedagogiske ledere i barnehagen. Kan jeg gjennom å snakke med erfarne pedagogiske ledere komme nærmere en forståelse av begrepet?
Jeg har derfor valgt følgende problemstilling: «Hvilken forståelse har pedagogiske ledere av begrepet livsmestring?»