Publikasjoner fra Cristin - DMMH: Recent submissions
Now showing items 121-138 of 138
-
Identifying and characterizing risky play in the age one-to-three years
(Journal article; Peer reviewed, 2017)While research has investigated risk-taking in play for children from the age of four years upwards, less is known of risky play with children under four years. A small-scale observational study with children from five ... -
Veien hjem i Lisa Aisatos En fisk til Luna
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Det norske bildeboklandskapet har overveiende hatt karakterer med vestlig utseende, men det siste tiåret ser vi en tendens til at det er noen eksperimentelle bildebokskapere som utforsker spørsmål om migrasjon, identitet ... -
«Hun er ikke så flink til å dele». En alternativ tilnærming til sosiale normer om deling i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)At barn skal lære å dele med hverandre, er en del av barnehagens hverdag. Hva som menes med deling og hvordan sosiale normer om deling finner sted i barnehagen, risikerer derimot å bli tatt for gitt i hverdagen. Som forsker ... -
Before, During, and After Examination: Development of Prospective Preschool Teachers’ Mathematics-Related Enjoyment and Self-Efficacy
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article examines the stability of Norwegian prospective preschool teachers’ enjoyment of mathematics and their mathematics-related self-efficacy before, during, and after a teacher-education examination. In addition, ... -
A Continuum Deconstructed: Exploring how Day-care Staff’s Discursive Practices Construct Children as Possibly Impaired
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Based on interviews and fieldwork in Norwegian day-care institutions, I examine day-care staffs’ descriptions of children suspected of, but not (yet) diagnosed as, having impairments. The main research question is: how do ... -
Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Barns språklæring står sentralt i dagens norske barnehage. I denne hermeneutiske studien setter jeg søkelyset på hvordan fire ansatte oppfatter at de bidrar til femåringers språklæring i barnehagen innenfor rammene av ... -
Childhood and Children's Retrospective Media Consumption Experiences. The case of Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The focus in this article is on childhood and consumer culture with a special view on children’s media experiences retrospective. A historical perspective is applied as history provides an opportunity to reflect on changing ... -
Sociometry in democracy
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article has as its starting point on an early sociometric practice which was based on ideas of democracy and a theatrical cultural practice in the United States in the 1930s. By combining a re-reading of the sources ... -
Barnehagestyreres opplevelser av forholdet til skolen i spørsmål om barns læring
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen retter søkelys på i hvilken grad styrere i kommunale og private barnehager opplever uenighet med skolen i spørsmål om barns læring i barnehagen og eventuelt hva slik uenighet kan handle om. Videre ser den på i ... -
The Norwegian Early Childhood Education and Care institution as a learning arena: autonomy and positioning of the pedagogic recontextualising field with the increase in state control of ECEC content
(Journal article; Peer reviewed, 2017)When the responsibility for ECEC institutions was placed under Ministry of Education and Research in 2006, the ECEC institution as a learning area was brought in to the foreground in early education and care policy. Norwegian ... -
Injuries in Norwegian early childhood and care (ECEC) institutions
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Children’s play and exploration involves risk and a possibility for being injured. Early childhood and care institutions (ECECs) should provide children with physical challenges in a safe environment. Over the past years, ... -
Gutten og pappesken. Barns bruk av rom i Svein Nyhus' bildebok Verden har ingen hjørner
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Svein Nyhus er en av de mest sentrale bildebokkunstnerne i Norge gjennom de siste tjue årene, og har laget en rekke kritikerroste bildebøker sammen med Gro Dahle. De vant Brageprisen for beste barnebok i 2002, for bildeboka ... -
Observasjones betydning i den profesjonelle praksis
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen presenterer tre barnehagelæreres forståelse rundt observasjon, og hvordan de bruker observasjon i egen profesjonelle praksis. Fremstillingen er i hovedsak basert på ulike teoretiske tanker fra Michel ... -
Brukermedvirkning i avtaleverket for samhandlingsreformen :
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen analyserer brukermedvirkning i utformingen av samhandlingsreformens avtaleverk mellom kommuner og helseforetak, i forhandlinger organisert som oppdragsnettverk. Vårt teoretiske perspektiv er Tritters teori om ... -
En musikers møte med de yngste barna i barnehagen. Om ikke å vite på forhånd hvilke ideer som kan komme til å fungere
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med studien som presenteres i denne artikkelen er å utforske hvordan en musiker, to barnehagelærere og en forsker og kunstpedagogisk veileder forstår en musikers musikalske møter med de yngste barna i barnehagen. ... -
Parodi og det imaginære Afrika i en lesning av Rumpemelk fra Afrika
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen analyserer Erlend Loe og Alice Bjerknes Lima de Farias bildebok Rumpemelk fra Afrika (2012). Her foretar vi en tematisk analyse av det imaginære Afrika som presenteres gjennom hovedpersonens Afrika-reise. ... -
Spesifikk visuell trening som pedagogisk metode med fokus på øyebevegelser som påvirker barns lesing
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Lesing er en komplisert prosess med mange ulike komponenter. Barn er av-hengige av å kunne lese for å fungere godt i hverdagen. Denne studien fokuserer på lesehastighet og øyemotoriske bevegelser hos en gruppe skoleelever ... -
Po/etisk pedagogisk ledelse for kvalitet gjennom skriving mot immanente vurderingspraksiser og tvilens og kroppens vitenskap og metoder
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen handler om po/etisk pedagogisk ledelse og kvalitet i et posthumant perspektiv. Den handler om kroppslig kunnskap og viten. Ledelse mellom og omvendt. Sentralt står et ønske om å utvide vår forståelse av kritikk, ...