Viser treff 81-100 av 1141

    • Tilrettelegging for fysisk aktivitet i barnehagen 

      Klevstuen, Marit Sofie Korsedal (Bachelor thesis, 2023)
      Regelmessig fysisk aktivitet i oppveksten fremmer altså generelt god helse blant barn, noe Helsedirektoratet har tatt utgangspunkt i når de har utarbeidet rådene om fysisk aktivitet og stillesitting for barn og unge. De ...
    • Gode møter som nøkkel til barns vennskap 

      Mørk, Oda (Bachelor thesis, 2023)
      Temaet for denne bacheloroppgaven er barns vennskap og hvordan personalet i barnehagen kan legge til rette for gode møter mellom barn som nøkkel til vennskap. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver heretter omtalt ...
    • Et godt foreldresamarbeid 

      Storlimo, Mari (Bachelor thesis, 2023)
      Temaet foreldresamarbeid bestemte jeg meg for relativt tidlig da det er noe jeg synes var mest spennende i mine praksisperioder. Etter praksis i 3.studieår tok jeg del i foreldesamtaler, noe som vekket interessen min for ...
    • Nyutdannet barnehagelærer + omsorgssvikt = ? 

      Isdal, Kristin Beate (Bachelor thesis, 2023)
      I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, heretter omtalt som RP17, står det at «personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette ...
    • Friluftsliv som støttende faktor i barns relasjoner 

      Talgøy, Guro Arnhildsdatter (Bachelor thesis, 2023)
      Gjennom barnehagelærerutdanningen med spesialisering innenfor natur og friluftsliv har jeg tilbragt mye tid i naturen. Eksempler på det er turer i marka, dager på ski, vandring i Trollheimen og utforskning av nærområdet i ...
    • Personalets opplevelse med de yngste barna ute 

      Brist, Victoria Elise Vinje (Bachelor thesis, 2023)
      Ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 34) skal personalet legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og naturen skal benyttes som arena for lek, undring, utforskning og læring. Barna skal ...
    • Hvilke tiltak har barnehagen satt i gang for å redusere stress hos de minste barna i tilvenningsperioden? 

      Kolås, Tonje (Bachelor thesis, 2023)
      Å starte i barnehagen er den første store overgangen i et barns liv (Drugli, Lekhal og Buøen, 2020, s. 21). Det er derfor ikke uvanlig å oppleve denne perioden som litt utfordrende. Spørsmålet er hvordan de voksne praktiserer ...
    • Fysisk aktivitet og fellesskapsfølelse i barnehagen 

      Snøan, Anna Bekken (Bachelor thesis, 2023)
      I min bacheloroppgave har jeg valgt temaet fysisk aktivitet og fellesskapsfølelse. Den personlige begrunnelsen for valg baserer seg blant annet på egen barndom, og betydningen av fysisk aktivitet og fellesskap. Selv har ...
    • Hvile i barnehagen 

      Nilsen, Ellen Katrine (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven har jeg valgt tema etter linjeprofilen min, natur og friluftsliv. Aktivitet er noe vi igjennom studiet har fått mye kunnskap rundt, mens det har vært mindre fokus på hvile. Jeg har derfor valgt ...
    • Bevegelsesglede hos toddleren ute 

      Lodgaard, Oda (Bachelor thesis, 2023)
      Dagens samfunn har gjennom de siste tiårene utviklet seg til å bestå av mindre fysisk aktivitet, og økt inaktivitet. Helsedirektoratet (2019) melder sin bekymring rundt dagens barn og unges livsstil, som et preget av mye ...
    • Jeg vil også si noe … bare ikke høyt! 

      Bakken, Hanne Lundemo (Bachelor thesis, 2023)
      Personalet har et ansvar om å gi alle barn mulighet til å medvirke i sin egen hverdag i barnehagen. Inn i en hektisk barnehagehverdag er det mye som skal gjøres, mange som skal prate med hverandre og rutiner som skal følges. ...
    • Måltidsglede i barnehagen 

      Ohrstrand, Lizbeth (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven skal jeg se på holdningene til personalet i barnehagen og hvordan disse påvirker måltidsgleden hos de yngste barna. Etter flere praksisperioder og arbeid ved siden av studiet, har jeg ulike erfaringer ...
    • Pedagogiske ledere sin rolle i naturen 

      Kirkbakk, Ole Martin Elgåen (Bachelor thesis, 2023)
      Barnehagen er forpliktet til å følge «Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver» (Kunnskapsdepartementet, 2017). I rammeplanen står det at barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser ...
    • Personalets involvering i uteleken 

      Reitan, Monica (Bachelor thesis, 2023)
      De siste tre årene har jeg vært igjennom flere praksiser, der jeg har fått observert og erfart hvordan personalet kan være når de er med på barnas lek i uteområdet. Derfor ville jeg se nærmere på om personalet selv mener ...
    • Outdoor activities promoting mental and physical health and well-being in Sámi Early Childhood Education and Care institutions 

      Bjerklund, Monica; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2023-10)
      This article explores the current situation of outdoor play for children in Sámi Early Childhood Education and Care institutions (ECECs) in Norway. The main objective is to discover how Sámi ECEC practices contribute to ...
    • På tur med ALLE barn i barnehagen? 

      Garnes, Helene Lund (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven skal se nærmere på tilrettelegging av turaktiviteter for at barn med definerte særskilte behov også skal oppleve inkludering. I Rammeplan for barnehagen (2017, s. 27), heretter henvist til som ...
    • Special education documents and young children's right to be heard 

      Franck, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2023-08)
      The aim of this article was to explore whether and how special education documents incorporate efforts to hear young children. The study is based on an in-depth analysis of expert assessments and individual education plans ...
    • The Paradox of Documentation in Early Childhood Special Education in Finland and Norway: Exploring Discursive Tensions in the Public Debate. 

      Heiskanen, Noora; Franck, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2023-05)
      A child’s right to special educational support is often ensured through documentation, which, as an institutional practice, is consequential. We explore documentation as a policy solution in Finnish and Norwegian early ...
    • Norwegian preschool children´s knowledge about some common wild animal species and their habitats 

      Wold, Per-Arvid; Melis, Claudia; Bjørgen, Kathrine; Moe, Børge; Billing, Anna Maria (Peer reviewed; Journal article, 2023-09)
      It is crucial that future generations have the knowledge about nature and the willingness to make right decisions for sustainable development, including the halt of global biodiversity loss. Perception of species and the ...
    • The Role of Play and Objects in Children’s Deep-LevelLearning in Early Childhood Education 

      Sando, Ole Johan; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Brussoni, Mariana (Peer reviewed; Journal article, 2023-07)
      This research investigates the significance of the physical environment in early childhood education and care (ECEC) institutions as a facilitator of deep-level learning. Building upon Laevers’ concept of deep-level learning, ...