Personalets opplevelse med de yngste barna ute
Abstract
Ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 34) skal personalet legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og naturen skal benyttes som arena for lek, undring, utforskning og læring. Barna skal også få positive opplevelser med friluftsliv hele året (2017, s. 33). De yngste barna blir ikke nevnt spesifikt i rammeplanen ifølge eksemplene, og kan også ha manglende verbalspråk for å kunne uttrykke deres ønsker og behov (Neegaard, 2022, s. 69). Oppfatningen min er at personalet synes det er utfordrende å være ute med de yngste barna, og dette er noe jeg selv har kjent på. Siste praksisperiode på studiet ble tilbrakt hos en småbarnsavdeling, hvor jeg skulle sette i gang et utviklingsarbeid. Derfor ønsket jeg at ett-åringene skulle tilbringe mer tid ute, og gjerne komme oss på noen turer. Det resulterte i at flere hindringer ble aktuelle, som at ikke alle barna går, rutinene til småbarn, og at tiden ikke alltid strekker til på grunn av påkledning. Noen ansatte løftet også opp utfordringer med å strekke til hos alle barna ute, spesielt når flere avdelinger og større barn er ute. En annen utfordring som ble aktuell var å skape gode naturopplevelser dersom en ikke har mye erfaringer med dette.
Disse refleksjonene har resultert i følgende problemstilling: «Hvordan opplever personalet å arbeide med de yngste barna ute? Hvilke faktorer påvirker disse opplevelsene?»