Personalets involvering i uteleken
Abstract
De siste tre årene har jeg vært igjennom flere praksiser, der jeg har fått observert og erfart hvordan personalet kan være når de er med på barnas lek i uteområdet. Derfor ville jeg se nærmere på om personalet selv mener deres involvering har en innvirkning på barnas lek i utetiden. Barnehagepersonalet håndterer og utfører lek sammen med barn forskjellig, og det er det som får meg til å lure på om personalet er bevisst på sin rolle og handlinger. Av egne erfaringer har jeg sett forskjeller mellom personalgrupper når de involverer seg i barnas utelek. Det er mye bra involvering, men det er også noe passiv involvering, hvor barna ikke får noe utbytte av at personalet er til stede. Derfor ønsker jeg med denne bacheloroppgaven å sette lys på problemstillingen for å kunne sette fokus på hvor stor rolle personalet har når de involverer seg i lek.
Problemstillingen for denne oppgaven er følgende: «Hvordan mener personalet i barnehagen at deres involvering i utetiden innvirker på barns lek?» Her vil fokuset være å kunne få en oppfatning om hva og hvordan personalets innvirkning kan påvirke på barnas lek som foregår ute.