Gode møter som nøkkel til barns vennskap
Abstract
Temaet for denne bacheloroppgaven er barns vennskap og hvordan personalet i barnehagen kan legge til rette for gode møter mellom barn som nøkkel til vennskap. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver heretter omtalt som Rammeplanen, presenterer: «Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt felleskap» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 19). Barnehagen er for mange barn stedet de først danner relasjoner til mennesker utenfor familien og kan kjenne på sosial tilhørighet. Personalet i barnehagen påvirker i barnas hverdag gjennom barnehagens pedagogiske opplegg og organisering av barnegruppa.
Når man vet hvor viktig vennskap er, må man finne gode måter å jobbe med dette i barnehagen. Denne oppgaven tar utgangspunkt i et utviklingsarbeid jeg igangsatte i 3.års praksisperiode sammen med personalet på avdelingen. Problemstillingen har til hensikt å finne ut hvordan personalet kan til rette legge for vennskap. Problemstillingen til denne bacheloroppgaven lyder som følger: Hvordan kan personalet i en barnehage-avdeling legge til rette for barns vennskap i aldersgruppa 3-4 år.