Barnehagen - en inkluderende fellesarena? Om minoritetsspråklige barn i barnehagen
Journal article
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/99241Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [189]
Originalversjon
Nygård, M. & Korsvold, T. (2009). Om minoritetsspråklige barn i barnehagen. Tidsskriftet FoU i praksis, 3(2), 25–43.Sammendrag
I denne artikkelen setter vi fokus på minoritetsspråklige barns språkopplæring og språkstimulering i barnehagen. Et overordnet tema er hvordan det i barnehagen skapes rom for inkludering i praksis, som det å beherske et felles språk. Artikkelen peker på ulike måter å nærme seg et språklig mangfold i ei barnegruppe, for eksempel ut fra en ressursorientert eller en problemorientert tilnærming til pedagogisk praksis. Offentlige dokumenter med et økende fokus på læring og kompetanseutvikling fra barnehagealder av, legger sentrale føringer for barnehagens praksis, selv om det er barna og barnehagens ansatte som utformer den daglige virksomheten. Artikkelen er basert på kvalitative intervju med elleve førskolelærere. Den konkluderer med at å sette inn flere ressurser på tospråklig personale kan være én måte å ivareta barns behov og ressurser på. Slik kan barn med minoritetsspråklig bakgrunn og deres språkferdigheter i større grad bli synlig og anerkjent i barnehagen.