Viser treff 481-500 av 1143

    • Voksnes blikk på barns lek 

      Berdahl, Hanne (Bachelor thesis, 2021)
      Jeg ønsket å vite mer om samspillene som forekommer i barnehagen. Av erfaringene jeg gjorde meg i praksis lærte jeg at lekegrupper var en måte å innramme dette arbeidet på. Erfaringene mine tilsa også at det var lederens ...
    • Inkludering og kulturelt mangfold i barnehagen 

      Johannessen, Linnea Hoff (Master thesis, 2021)
      Med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke forståelser, erfaringer og holdninger kan gjenfinnes blant barnehagelærere knyttet til arbeidet med inkludering og kulturelt mangfold i barnehagen? Har jeg forsøkt å få mer innsikt ...
    • Strategisk ledelse mot bærekraft 

      Guillemot, Chantal Marie-Françoise (Master thesis, 2021)
      Temaet for studien er strategisk ledelse mot bærekraft, der målet er å finne ut av problemstillingen: «Hvordan kan strategisk ledelse bidra til å utvikle barnehagen i en bærekraftig retning?». Jeg har brukt kvalitativ ...
    • Lekens fortellinger 

      Lillestølen, Ann-Iren Fosen (Master thesis, 2021)
      Fortellinger i barnehagen er mye brukt. Med en kunstpedagogisk tilnærming til barnehagefeltet har formålet med denne studien vært å se nærmere på hvordan de yngste barna i barnehagen kan uttrykke fortellinger gjennom ...
    • Nedgang i Reggio Emilia inspirerede barnehageprofiler 

      Hindkjær, Anne Løkås (Master thesis, 2021)
      Reggio Emilia inspirationen har haft stor indflydelse i verden og der er brugt mange ressourcer på at fremme Reggio Emilia inspirationen indenfor det norske barnehagefelt. Den populære Reggio Emilia inspirerede barnehageprofil ...
    • Subjektiv well-being i barnehagen 

      Ryen, Marianne Johnsen (Master thesis, 2021)
      Denne oppgaven undersøker barnehagebarns betingelser for subjektiv well-being, gjenom en beskrivende og fortolkende studie, sett i lys av Allardts (1975) teori om having, loving, being. Den gjør forsøk på å beskrive og ...
    • Klar for å rocke? 

      Fegran, Tone (Master thesis, 2021)
      I denne oppgaven har jeg rettet søkelyset mot hvordan barnehagebarn har uttrykt sine estetiske opplevelser på Rockheim, det nasjonale museet for populærmusikk. Sentralt er barn, musikk og museum. Det teoretiske grunnlaget ...
    • Vi er arkitekter i dag 

      Øien, Anna Skaget (Master thesis, 2021)
      Det er slik jeg ser det mye forskning og meninger rundt hva et godt læringsmiljø kan være for barn. I denne studien retter jeg fokuset mot barnas egne oppfatninger av barnehagens innemiljø og deres perspektiver på hva en ...
    • Digital Lek 

      Langfjæran, Joakim (Master thesis, 2021)
      Denne oppgaven søker å utforske ulike forståelser av fenomenet digital lek, dataspill-mediet denne leken foregår i og den digitale kulturen som har dannet seg i kjølvannet av den digitale leken. Den tar utgangspunkt i ...
    • Organisasjonskultur i barnehagen 

      Margrete Duna, Drage, MLMOP5900 (Master thesis, 2021)
      Denne oppgaven er sluttresultatet av et masterprosjekt med utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan vil endring i organisasjonskulturen påvirke pedagogenes rammebetingelser for ledelse?» Ledelse i barnehagen har ...
    • Foreldresamarbeid innenfor det spesialpedagogiske feltet 

      Gärtner, Helen (Master thesis, 2021)
      Masteroppgavens tema er foreldresamarbeid innenfor det spesialpedagogiske feltet. Ved bekymring for barns utvikling, kan det med foreldres samtykke sendes henvisning til Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), for en utredning ...
    • Spesialpedagogers ivaretagelse av barn som viser utfordrende atferd i barnehagen 

      Stray, Silje Elisabeth (Master thesis, 2021)
      Jeg har i denne studien utforsket hvordan spesialpedagoger møter barn som viser utfordrende atferd i barnehagen, og hvilke muligheter og begrensninger spesialpedagoger erfarer i utførelsen av det spesialpedagogiske arbeidet. ...
    • Se tonene! Hør bildene! 

      Sivertsen, Janicke Helen (Master thesis, 2021)
      I denne studien har jeg sett på hva kunstfag kan bidra med i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Jeg har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan spesialpedagoger bruke kunstfaglige aktiviteter for å åpne ...
    • Inkludering i lek for barn med nedsatt funksjonsevne 

      Gridset, Elfi Catrin Jørgensen (Master thesis, 2021)
      Spesialpedagoger har en viktig rolle i å tilrettelegge for at barna de jobber med opplever inkludering i lek. Tidligere undersøkelser viser at barn med nedsatt funksjonsevne ikke blir inkludert i like stor grad som barn ...
    • Spenning, utforsking og vennskap 

      Løvbukten, Anette (Master thesis, 2021)
      Studiens hensikt har vært å lytte til barns stemme for hvordan de opplever lek og trivsel i deres eget fysiske utemiljø i barnehagen. 4-åringene fikk være deltakere i forskningen. Studien er situert i hermeneutisk, ...
    • The educational context in expert assessments. A study of special education documents of children in ECEC institutions 

      Franck, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2021-08)
      The aim of this study was to critically examine how expert assessment documents describe and assess the early childhood education and care (ECEC) context in reports about a child’s need for special educational support. ...
    • Hva gjør fantastisk litteratur fantastisk å lese? : En dokumentanalyse om fantastisk litteratur og leseopplevelser for barn og unge 

      Grunnvoll, Margrete (Master thesis, 2021)
      Temaet for denne masteroppgaven er fantastisk litteratur og leseopplevelser for barn og unge. Jeg har definert fantastisk litteratur som det som ofte kalles high fantasy, med både åpne og lukkede sekundærverdenstrukturer. ...
    • Inkludering for barn med fysiske funksjonsnedsettelser i uteleken 

      Andersen, Oda Esphaug (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder legge til rette for at barn med fysisk funksjonsnedsettelse blir inkludert i uteleken?
    • "Jeg tror vi lagde den der musikken". Et posthumanistisk perspektiv på pedagogisk ledelse av/for/med barn og foreldres demokratiske deltakelse i barnehagen 

      Finseraas, Nora (Master thesis, 2020-10)
      Jeg har gjennom denne masteroppgaven forsøkt å få øye på hva kan oppstå i møte mellombarn, foreldre, pedagoger og pedagogisk dokumentasjon, og hva den pedagogiske dokumentasjonen bidrar med. Gjennom et posthumanistisk ...
    • "Rulle rulle": Toåringers meningsskaping med tredimensjonale konstruksjoner i papir 

      Hopperstad, Marit Holm (Journal article, 2013)
      Ved hjelp av et sosialsemiotisk perspektiv og begrepsapparat, undersøker jeg i denne artikkelen hvordan toåringers tredimensjonale konstruksjoner i papir kan sies å skape mening som del av multimodale tegn-komplekser. Det ...