Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 501-520 of 1143
-
Hva forteller fire barn om egen kunnskap i overgangen fra barnehage til skole?
(Journal article, 2013)Vi vet at barn tilegner seg mye kunnskap i løpet av barnehagealderen, men hvilken kunnskap forteller femåringene selv at de har noen måneder før de skal begynne på skole? Denne artikkelen er en kvalitativ intervjuundersøkelse ... -
Hvilke interesser synes å motivere femåringer til å skrive i barnehagen?
(Journal article, 2009)Artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse av hva som synes å motivere femåringer til å skrive i uformelle situasjoner i barnehagehverdagen. Basert på Kress sitt begrep interesse ("interest"), presenteres fire ... -
Towards Just Dance Research. An uMunthu Participatory and Performative Inquiry Into Malawian–Norwegian Entanglements.
(Chapter, 2021)ABSTRACT In this methodologically oriented chapter, the three co-researchers, who are part of the Malawian-Norwegian entanglements, ask themselves this question: How can we approach a Malawian-Norwegian dance education ... -
The co-occurrence between symptoms of internet gaming disorder and psychiatric disorders in childhood and adolescence: prospective relations or common causes?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: Internet gaming disorder (IGD) is highlighted as a condition for further study in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Fifth Edition (DSM‐5). Some studies indicate that IGD appears comorbid ... -
Health professionals’ experiences with the implementation of a digital medication dispenser in home care services – a qualitative study.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: Implementing digital technology in home care services challenges care arrangements built on faceto-face encounters. Digital welfare technology has been suggested as a solution to increasing demands on health ... -
Associations between Children’s Risky Play and ECEC Outdoor Play Spaces and Materials
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Children spend a large amount of time each day in early childhood education and care (ECEC) institutions, and the ECEC play environments are important for children’s play opportunities. This includes children’s opportunities ... -
Risky Play and Children’s Well-Being, Involvement and Physical Activity
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Children’s activities and experiences in Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions are essential for children’s present and future lives. Playing is a vital activity in childhood, and playing is found to be ... -
Mapping Spontaneous Cooperation between Children in Automata Construction Workshops
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This work analyzes spontaneous cooperation between children who participated in Automata for STEM, European Union-funded Erasmus+ project workshops. Taking into account the characteristics of automata, that involve a ... -
Innendørs risikofylt lek – et bidrag til spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. I denne studien har vi undersøkt ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Studien baserer ... -
The Prevalence of Risky Play in Young Children’s Indoor and Outdoor Free Play
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Research on children’s risky play and young children’s risk taking is a relatively new research area that has drawn the attention of many researchers in the last decades. Nevertheless, to our knowledge, no earlier studies ... -
Barnehageledelse i bevegelse (Bib). Forsknings- og utviklingsarbeid i tilknytning til Trondheim kommunes ledelsesutviklingsprogram og opprettelse av nye avdelingslederstillinger.
(Research report, 2018-12)Dronning Mauds Minne Høyskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) har gjennomført et forskningsprosjekt i barnehager med utgangspunkt i Trondheim kommunes omorganisering med etablering av nye avdelingslederstillinger og ... -
Gutter som slutter. En intern kartlegging av frafall blant mannlige (og kvinnelige) studenter ved DMMH.
(DMMHs rapportserie;2020:1, Research report, 2020)Tall viser at DMMH har rund 20% prosent menn som førsteprioritetssøkere, noe som betyr at menn er en marginalisert gruppe i utdanningen. Målet med undersøkelsen var å finne ut om det var større frafall blant mannlige enn ... -
Using self-made automata to teach STEM in early childhood teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In recent decades, an increasing number of countries have integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) into their curricula for early childhood education and care (ECEC). In contrast to this trend, ... -
Caching Behavior of Large Prey by Eurasian Lynx: Quantifying the Anti-Scavenging Benefits
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Large solitary felids often kill large prey items that can provide multiple meals. However, being able to utilize these multiple meals requires that they can cache the meat in a manner that delays its discovery by ... -
Pedagogisk arbeid i utemiljø
(Bachelor thesis, 2020)Mange har nok opplevd at foreldremøtene er kjedelige og preges av store deler med enveis kommunikasjon fra ansatte i barnehagen. Det kan virke som foreldremøtene har blitt et slags informasjonsmøte, hvor foreldrenes rolle ... -
Møte mellom barn og voksen: samspill i praksis
(Bachelor thesis, 2020)Jeg har både sett og, som barn, selv opplevd det jeg mener kan beskrives som dårlig, eller i alle fall mindre god kvalitet i voksen-barn-samspill. Jeg har også sett og opplevd det som etter min mening er god kvalitet i ... -
Motivasjon til kompetanseutvikling: hvordan kan pedagogiske ledere bruke rammeplanen som redskap for å motivere ansatte til kompetanseutvikling?
(Bachelor thesis, 2020)«Pedagogisk leder er gitt ansvaret å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet, i tråd med godt faglig skjønn. Den pedagogiske lederen skal veilede og sørge for at barnehageloven og rammeplanen oppfylles gjennom det ... -
Foreldresamarbeid- ved samlivsbrudd: hvordan håndterer barnehagelæreren foreldresamarbeid ved samlivsbrudd
(Bachelor thesis, 2020)Jeg har brukt mye tid på å komme frem til en problemstilling som kunne passe temaet mitt og hvilket perspektiv jeg skulle velge. Erfaringene jeg har gjort meg har vært utfordrende og tøffe, noen nærmest usynlig og eller ... -
Barns matematiske begrepstilegnelse: hvordan tilrettelegger personalet for 3-4 åringers tilegnelse av matematiske begreper i naturbarnehagen?
(Bachelor thesis, 2020)Matematikk omgir oss overalt og kan identifiseres i det meste vi foretar oss i hverdagen. Språk og matematikk er noe som henger tett sammen, og matematisk begrepstilegnelse omfatter både tilegnelse og forståelse av ulike ... -
"Nærvær og et godt arbeidsmiljø": hvordan har en barnehage arbeidet med organisasjonskulturen, og hvordan har det påvirket sykefraværet?
(Bachelor thesis, 2020)Da jeg skulle bestemme meg for tema til bacheloren hadde det lenge vært tydelig at jeg ønsket å skrive om kultur og arbeidsmiljø og eventuelle ringvirkninger av dette. Jeg har i løpet av mine snart ti år i barnehagen opplevd ...