Pedagogisk arbeid i utemiljø
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2711919Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Mange har nok opplevd at foreldremøtene er kjedelige og preges av store deler med enveis kommunikasjon fra ansatte i barnehagen. Det kan virke som foreldremøtene har blitt et slags informasjonsmøte, hvor foreldrenes rolle innebærer kaffe og lytting.
Samfunnet er i stadig utvikling også i barnehagehverdagen. Foreldrenes stemme er på vei opp og frem i barnehagens planlegging. Foreldresamarbeidet i barnehagen er viktig for å ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (barnehageloven, 2005, §1). Og slik som det står i rammeplan for barnehagen skal samarbeidet sikre foreldrenes rett til medvirkning til den individuelle tilretteleggingen (Utdanningsdirektoratet, 2017).
Mye av det pedagogiske opplegget i barnehagen gjennomføres i uterommet, de har naturlige samlingspunkter hvor det er plass til alle. Mange av disse plassene har muligheten for å tenne et bål i midten, som gir en ekstra dimensjon til opplevelsen av å være ute (Thorbergsen, 2012). Bål skaper samlingspunkter og gir gode muligheter for samtaler og refleksjoner som heller er oppsummerende for hvordan en ønsker skal prege foreldremøtene (Lundhaug & Neegaard, 2013).