Motivasjon til kompetanseutvikling: hvordan kan pedagogiske ledere bruke rammeplanen som redskap for å motivere ansatte til kompetanseutvikling?
Abstract
«Pedagogisk leder er gitt ansvaret å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet, i tråd med godt faglig skjønn. Den pedagogiske lederen skal veilede og sørge for at barnehageloven og rammeplanen oppfylles gjennom det pedagogiske arbeidet» (Rammeplan for barnehagen. Innhold og oppgaver, 2017, s. 16)
Jeg har inntrykk av at det fremdeles eksisterer barnehager der enkelte ansatte fortsatt ikke er helt oppdatert omkring rammeplanens innhold og oppgaver. Den nye rammeplanen fra 2017 stiller krav om kompetanse for alle ansatte. Jeg tenker kompetanseutvikling kan gi motivasjon og engasjement, noe som har igjen er viktig for å skape gode resultater. Når jeg snakker om kompetanseutvikling i denne oppgaven henviser jeg ikke først og fremst til utdanning eller store kurs, men til å jobbe for forståelse for innholdet i rammeplanen for alle ansatte i hverdagen, spesielt assistenter og fagarbeidere. Det å jevnlig kunne sette ord på praksis og reflektere over hvorfor vi handler som vi gjør, er det mye læring i. Siden det er en stor del av ansvaret for pedagogiske ledere å motivere resten av personalet, var dette noe som stod høyt på listen min å tilegne meg mer kunnskap om. Personalet i barnehagen forplikter seg å jobbe ut ifra rammeplanens forskrift, og derfor må hver enkelt øke sin innsikt og forståelse for å knytte rammeplanens teori opp imot praksis. Min problemstilling ble som følger:
«Hvordan kan pedagogiske ledere bruke rammeplanen som redskap for å motivere ansatte til kompetanseutvikling?»