Now showing items 241-260 of 1143

    • De yngste barnas livsmestring i uterommet 

      Rosten, Johan (Bachelor thesis, 2022)
      I min bacheloroppgave har jeg valgt livsmestring i uterommet som tema. Livsmestring henger tett sammen med livsglede (Størksen 2018) Natur og friluftsliv og pedagogisk arbeid i uterommet har alltid vært en personlig interesse ...
    • A GoPro Look on How Children Aged 17–25 Months Assess and Manage Risk during Free Exploration in a Varied Natural Environment 

      Tangen, Steffen; Olsen, Alexander; Sandseter, Ellen Beate Hansen (Peer reviewed; Journal article, 2022-05-21)
      Research indicates that risky play has positive effects on children’s development, learning and health, and ability to assess and manage risk, but there is a lack of knowledge on how toddlers engage in risky play. This ...
    • Caching Behavior of Large Prey by Eurasian Lynx: Quantifying the Anti-Scavenging Benefits 

      Teurlings, Ivonne; Odden, John; Linnell, John Durrus; Melis, Claudia (Peer reviewed; Journal article, 2020-09-13)
      Large solitary felids often kill large prey items that can provide multiple meals. However, being able to utilize these multiple meals requires that they can cache the meat in a manner that delays its discovery by vertebrate ...
    • A realist synthesis of interprofessional collaborative practices in early intervention for children with speech, language and communication needs 

      Zwart-Langner, Jana van der; Fukkink, Ruben G. (Peer reviewed; Journal article, 2022-08-21)
      Background: Interprofessional collaborative practices (IPCP) are considered to be a crucial factor in the optimal support of young children (3–6 years) with speech, language and communication needs (SLCN) in inclusive early ...
    • Barn og dyr 

      Kimo, Ester Bekken (Bachelor thesis, 2022)
      I dag er det stadig flere, og spesielt unge mennesker, med utfordringer i forbindelse med psykisk helse (Berget et al., 2018, s. 122). I tidlig barndom og barnehagealder, vil det være viktig å jobbe forebyggende mot dette, ...
    • Den framtidige barnehagelærerens forutsetninger i møte med mangfoldige språkmiljø 

      Dahl, Kristin Schjelde (Bachelor thesis, 2022)
      Med bakgrunn i valg av tema ønsker jeg i denne oppgaven å belyse den framtidige barnehagelærerens perspektiver, der jeg ønsker å få dypere forståelser for hvilke kunnskaper, forståelser, erfaringer, verdier og holdninger ...
    • Barnehagens fysiske utemiljø og mulighetene for lek 

      Skrogstad, Matilde Aundal (Bachelor thesis, 2022)
      I de siste årene har det blitt rettet større oppmerksomhet mot det fysiske miljøets betydning for barn i nordisk barnehageforskning (Moser & Martinsen, 2010). Å rette oppmerksomheten mot aktivitet i utemiljøet er noe Hagen ...
    • Barn med autisme i barnehagen 

      Brurok, Kristine (Bachelor thesis, 2022)
      Det vil hele tiden finnes barn som har behov for ekstra tilrettelegging i barnehagen for å kunne lære og utvikle seg. På grunn av at alle barn er unike individer vil det derfor ikke være bestemte kriterier i vurderingene ...
    • Barns lekemuligheter i naturen 

      Krogstad, Kamilla Rindal (Bachelor thesis, 2022)
      Både tema og problemstilling er i denne oppgaven inspirert av Meld. St. 6 (2019–2020) «Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO». Formålet med Stortingsmeldingen er blant annet å sikre ...
    • Morsrollen og profesjonsrollen barnehagelærer 

      Weiseth, Tonje (Bachelor thesis, 2022)
      Problemstillingen jeg har valgt for min bacheloroppgave er bestemt på grunnlag av egne interesser, nysgjerrighet og bakgrunnen som er beskrevet ovenfor med utgangspunkt i tre hovedfaktorer. (Kapittel 1.1). Problemstillingen ...
    • Å skape et fellesskap gjennom felles referanserammer 

      Høgset, Anett (Bachelor thesis, 2022)
      Temaet for denne oppgaven er kultur og tilhørighet. Jeg fant tidlig ut at jeg var interessert i å skrive om kultur, og hjemmet og barnehagen som barnets livsverden og jeg brukte deretter mye tid på å finne ut hvordan jeg ...
    • Voksnes støtte i barns utforsking og lek 

      Aarnæs, Julie (Bachelor thesis, 2022)
      Da jeg skulle utforme hva jeg ønsket å skrive om i denne bacheloroppgaven var jeg innom mange ulike temaer. Men gjenbruksbegrepet og voksenrollen var gjennomgående i alle problemstillinger. Grunnen til at jeg ville ha om ...
    • Er jeg velkommen? 

      Vukovic, Noah (Bachelor thesis, 2022)
      «Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre ...
    • Samisk kultur i barnehagen 

      Romundstad, Sigrid Feragen (Bachelor thesis, 2022)
      I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det i et eget avsnitt om samiske barns rettigheter knyttet til samiske barnehager, men gjelder også for samiske barn som går i barnehager utenfor samiske distrikt. I ...
    • *Dem & oss = vi.....eller? 

      Brøndbo, Jenny Dahl (Bachelor thesis, 2022)
      Valget av temaet ble gjort ut fra engasjementet mitt, og inspirasjonskildene mine, og jeg ønsket å velge en problemstilling som jeg kunne knytte opp mot fordypningen jeg har tatt disse tre studieårene. Når jeg begynte å ...
    • Barns beste i et inkluderende fellesskap 

      Sliper, Emilie Tøndel (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg brenner for at alle barn i barnehagen skal være inkludert i fellesskapet, og at ulikhetene i samfunnet knyttet til barn som har behov for spesialpedagogisk hjelp skal utjevnes. Likevel føler jeg at jeg har for lite ...
    • Barns undring som ressurs 

      Nordahl, Øyvind Olaus (Bachelor thesis, 2022)
      Rammeplan for barnehagens innhold sier at barnehagen skal tilrettelegge for mangfold av naturopplevelser og at barna skal få oppleve naturen som arena for lek og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.52). Personalet skal ...
    • Bruk av gjenbruksmaterialer i barnehage - En ressurs under leken 

      Muteba, Abel (Bachelor thesis, 2022)
      Når en tenker på gjenbruk, er det vanlig at ordet blir assosiert med et miljøperspektiv forbundet med visse ting som for eksempel klær, glass-, papp- og plastemballasje som kan bli brukt om igjen eller resirkulert. I det ...
    • The changing faces of autism: The fluctuating international diagnostic criteria and the resulting inclusion and exclusion—A Norwegian perspective 

      Chahboun, Sobh; Stenseng, Frode; Page, Alexander Gamst (Peer reviewed; Journal article, 2022-07-28)
      The common understanding of autism spectrum disorders (ASD) has gone through a number of permutations since the first description in 1943. Throughout these shifting understandings, there have been a number of behaviors and ...
    • Hvordan kan man bruke Pushwagners verk i barnehagen? 

      Karlsen, Ida Johanne Coleman (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg kom med ideen å lage et prosjekt basert på Pushwagners verk for at barna skulle bli mer oppmerksomme med fordelene ved hvordan det er å være ulike. Vi alle ser ulike ut, har forskjellige interesser og det er noe som ...