Now showing items 141-160 of 1143

    • Dramafaget i førskolegruppen 

      Ree, Marius Vartdal (Bachelor thesis, 2023)
      Når vi blir født, entrer vi livets scene og blir møtt med en form for forventninger allerede før vi tar vårt første åndedrag. Gjennom livet utvikler vi en personlighet som endres i samspill med omgivelsene våre, og disse ...
    • Foreldresamarbeid, forskjeller og ulikheter 

      Hjelkrem, Marianne (Bachelor thesis, 2023)
      I løpet av mine tre år på Dronning Maud er foreldresamarbeid noe jeg føler jeg har fått for lite erfaring med. I praksis har det vært oppgaver knyttet til dette, men mye av det ble vanskeligere å gjennomføre på grunn av ...
    • Evaluering av arbeidet med kvalitet i barnehagesektoren. TFoU-rapport 2019:9. 

      Haugset, Anne Sigrid; Ljunggren, Birgitte; Mordal, Siri; Nissen, Kjersti; Fagerholt, Randi Ann; Lorentzen, Ranveig Sofie; Stene, Morten; Gotvassli, Kjell Åge (Research report, 2019)
      Rapporten er en evaluering av kvalitetssystemet Kvalitet i barnehagen (KiB), gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten besvarer problemstillinger om hvordan barnehagene og de ulike forvaltningsnivåene i ...
    • Følgeevaluering av kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 4. TFoU-rapport 2019:5. 

      Haugset, Anne Sigrid; Fagerholt, Randi Ann; Sivertsen, Håkon; Caspersen, Joakim; Franck, Karianne; Ljunggren, Birgitte; Lorentzen, Ranveig Sofie; Løe, Ida Camilla; Mordal, Siri (Research report, 2019)
      Dette er den fjerde rapporten fra følgeevalueringen av strategien Kompetanse for fremtidens barnehage, med Utdanningsdirektoratet som oppdragsgiver. Rapporten tar for seg to tema: Innholdet i utdanningen Lederutdanning for ...
    • Uformell tegning og formell tegneundervisning sett i lys av teori om lek. Om professor Liv Merete Nielsens bidrag for å fremme visuell kompetanse 

      Frisch, Nina Scott (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Artikkelen har som mål å belyse tilnærminger til tegning som synliggjør professor Liv Merete Nielsens bidrag til visuell kompetanse i opplæringen ved å belyse barns tegneprosesser ut ifra et sosiokulturelt perspektiv. ...
    • Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 5. TFoU-rapport 2020:11 

      Sivertsen, Håkon; Ljunggren, Birgitte; Janninger, Linda; Lorentzen, Ranveig Sofie (Research report, 2020)
      Rapporten kartlegger og belyser hvordan barnehageeiere og universitet- og høgskolesektoren forstår og utøver barnehagebasert kompetanseutvikling i et partnerskap. Casefylkene har ulike utgangspunkt med tanke på geografi, ...
    • Det siste året i barnehagen 

      Bergby, Maren Flack (Master thesis, 2023)
      Denne oppgaven undersøker hvilke diskurser som preger barnehagelæreres intensjoner og handlinger i det pedagogiske arbeidet med femåringene, og hvordan disse kan komme til uttrykk gjennom barns egne tanker om å være eldst ...
    • Christmas in Norwegian Kindergartens: How Are Muslim Children Included? 

      Bratsvedal, Ine Rolseth (Peer reviewed; Journal article, 2023-07)
      Like the rest of Norwegian society, Norwegian kindergartens are becoming increasingly diverse in terms of religion. This is also reflected in the governing documents of kindergartens, which state that they should work with ...
    • Supporting Children's Psychosocial Well-Being in sami ECECs 

      Bjerklund, Monica; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Our aim is to investigate how Sámi early childhood education and care institutions (ECECs) contextualise their work to support psychosocial well-being among children aged 4–6. We have conducted seven qualitative interviews ...
    • Tilvenning for de yngste barna i barnehagen 

      Mauseth, Eline Kristiansen (Bachelor thesis, 2023)
      Når det kommer til problemstillingen, tok det en liten stund å formulere den slik at den passet med det jeg faktisk ville undersøke. Tidlig i prosessen var jeg usikker på hvilket område rundt tilvenningen jeg ville undersøke. ...
    • Barns utetid- de ansattes friminutt 

      Henriksen, Katharina Skramstad (Bachelor thesis, 2023)
      Norske barnehager etterstreber å tilbringe mye tid ute, hver eneste dag. I enkelte barnehager er barna ute fra frokosten er spist til de blir hentet på ettermiddagen. Foreldre virker fornøyde med et pedagogisk tilbud hvor ...
    • Kunstfag i barnehagen 

      Karlsen, Vilde Strande (Bachelor thesis, 2023)
      Barnehagen skal gi barna ulike opplevelser og erfaringer med kunstfagene. Barn blir utsatt for nye inntrykk og opplevelser hele tiden. Ved bruk av kunstfag får de mulighet til å uttrykke disse. Å knytte det sanselige og ...
    • Historier fra virkeligheten 

      Berggren, Mai Josefsen (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har avgrenset definisjon av uformell kompetanse, til å gjelde en gruppe av vikarer. Med utgangspunkt i innledende tema, er problemstillingen satt til: «Ledelse, inkludering og mulighet for medvirkning i pedagogisk ...
    • «Den trygge voksen» 

      Jenshus, Sissel Monica (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har brukt min egen barndom som grunnlag for utforming og valg av problemstilling. Fra barndommen har jeg tydelige minner fra samspill med en trygg voksen, der lek og humor var drivende. Mange av mine voksen-relasjoner ...
    • Barn med særskilte behov 

      Hægdahl, Torill Hundal (Bachelor thesis, 2023)
      Min inspirasjon til denne oppgaven var en forelesning med May Britt Drugli om tidlig innsats i forbindelse med temauker på DMMH. Det var en forelesning som virkelig fikk meg til å tenke på den viktige jobben vi gjør i ...
    • Hvordan kan barnehagelæreren møte barnet i leken for å bygge relasjoner? 

      Bragstad, Marthe (Bachelor thesis, 2023)
      Rammeplan for barnehagens oppgaver og innhold (2017) sier at personalet har et ansvar for å aktivt legge til rette for omsorgsrelasjoner mellom personalet og barn (kunnskapsdepartementet, 2017). Alle voksne i barnehagen ...
    • Medarbeidernes motivasjon 

      Lund, Elise (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har jobbet i barnehage i 6 år, og har sjeldent opplevd og vært umotivert. Det er gøy å jobbe i barnehagen, det er varierende og det er høyt tempo – akkurat slik jeg liker det. I løpet av de årene har jeg hatt mange ...
    • Et uttrykk skal gi inntrykk 

      Larsen, Lise Vannebo (Bachelor thesis, 2023)
      "Dette blir spennende, prosjektarbeid er noe vi har lite er erfaringer med!», sa en tidligere praksislærer til meg. Denne setningen har holdt seg i bakhodet mitt fra en praksis i 2020. Jeg ble nysgjerrig, interessert og ...
    • Barnehagelæreren i møte med barn med utfordrende atferd 

      Grøtting, Anja Cathrine Sneve (Bachelor thesis, 2023)
      Utfordrende atferd kan oppstå som et resultat av flere ulike faktorer som psykiske lidelser, samhandlingsmessige faktorer, miljø og syndromer. Måten utfordrende atferd blir møtt på er avgjørende for hvordan situasjonen ...
    • Anerkjennelse i barnehagen 

      Løseth, Gjertrud (Bachelor thesis, 2023)
      I begynnelsen av prosessen fokuserte jeg på personalet som opplevde dette som utfordrende. Fokuset ga en foreløpig problemstilling, men etter veiledning endret jeg problemstilling, som ble retningsgivende for valg av metode. ...