Viser treff 161-180 av 1143

    • Barns estetiske læreprosesser 

      Bergsstrøm, Emilie Carlsen (Bachelor thesis, 2023)
      Problemstilling: «Hvordan kan man legge til rette for estetiske læreprosesser i barnehagen?». Målet for denne oppgaven er altså å finne ut av hva som kreves av oss som jobber i barnehagen for at barna skal få mest mulig ...
    • Flerkulturell forståelse og inkludering i barnehage 

      Issa, Shatha (Bachelor thesis, 2023)
      For å forbygge og bryte ned fordommer, må pedagogisk ledere bli bevisst sine egne praksis, handlinger og oppfatninger, og hvilken innvirkning dette kan ha på anerkjennelsen av etniske minoriteters kulturelle bakgrunn og ...
    • Sang og språkutvikling 

      Hovde, Stine Schanke (Bachelor thesis, 2023)
      Min interesse for sang og de yngste barna er et omfattende tema, og jeg har derfor brukt mye tid på å snevre inn en problemstilling. Ettersom sang innebærer bruk av stemmen valgte jeg å gå i retning mot språk. Jeg har ...
    • Purity or perversion? from taboo to fact: kindergarten teachers’ reflections on age-normal sexuality 

      Lehn, Elisabeth Walsøe; Chahboun, Sobh; Page, Alexander Gamst (Peer reviewed; Journal article, 2023-07)
      Many educators and pedagogues around the world face challenging situations in their everyday work. Being caught off guard when children begin to explore their bodies and show curiosity about body parts and sexual issues ...
    • Hvilken rolle spiller fugler i bildebøker for barn, i lys av en økokritisk tilnærming? 

      Langvik, Kjersti Merete (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I barnelitteratur har fugler og barns forhold til natur lenge hatt en sentral plass. Premissene som ligger i bildebøker kan imidlertid ha betydning for barns forståelse for naturen og et bærekraftig samfunn. Både rammeplan ...
    • «Ser ikke de voksne at jeg vinker i lommen» 

      Selnes, Lena (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne oppgaven er å belyse rollen til pedagogisk-psykologisk tjeneste i arbeid med barn med selektiv mutisme og hvilke muligheter og utfordringer som kan oppstå i forhold til tematikken. Følgende problemstilling ...
    • Spesialpedagogisk arbeid knyttet til barnehagebarn som uttrykker krenkende atferd 

      Eikrem, Inger Line Sporsheim (Master thesis, 2023)
      Hensikten i denne studien er å undersøke det spesialpedagogiske arbeidet tilknyttet barnehagebarn som uttrykker krenkende atferd mot andre barn. Utgangspunktet er kapittel VIII om psykososialt barnehagemiljø i barnehageloven ...
    • Barne -og ungdomspsykiatriens arbeid med begge kjønn knyttet til autisme spekterforstyrrelse 

      Fredriksen, Katrine Lyngvær (Master thesis, 2023)
      Denne studien er avgrenset til å sette søkelyset på Barne- og ungdomspsykiatriens (BUP) arbeid med begge kjønn knyttet til autismespekterforstyrrelse (ASF). Formålet med studien er å belyse de eventuelle ulikheter som ses ...
    • Implementering av endringene i barnehageloven – en bevisstgjøringsprosess 

      Kalstad, Siren Sunde (Master thesis, 2023)
      Med utgangspunkt i problemstillingen Hvordan forstår barnehageledere begrepene i barnehageloven kap.8, og hvordan erfarer de implementeringsprosessen av endringene i barnehageloven? Har jeg forsøkt å få mer innsikt i og ...
    • Eiers rolle i barnehagebasert kompetanseutvikling 

      Bergo, Hege (Master thesis, 2023)
      Barnehagebasert kompetanseutvikling, er en praksisnær form på å nå målet om et kvalitativt og likeverdig barnehagetilbud for alle barn (Kunnskapsdepartementet, 2023). Eiers rolle i dette arbeidet er å være en sentral aktør, ...
    • Utadrettet ledelse hos styrere i kommunale barnehager 

      Trana, Tonje Sjøholtstrand (Master thesis, 2023)
      I dette prosjektet belyser jeg problemstillingen; Hvordan opplever styrere i kommunale barnehage å lede i møte med omgivelsene? Jeg ser på den utadrettede ledelsen hos styrere i kommunale barnehager da eksterne aktører ...
    • Mestring eller utilstrekkelighet? 

      Moxness, Anni Elina Partanen (Master thesis, 2023)
      Problemstillingen til denne oppgaven er: Hvordan fremmes pedagogiske lederes mestringsopplevelse i arbeid med barn med atferdsvansker i barnehagen? Oppgaven tar utgangspunkt i fire kvalitative dybdeintervju av pedagogiske ...
    • Holdninger og handlinger i møte med atferdsvansker 

      Sund-Derås, Hanne (Master thesis, 2023)
      I denne studien har jeg sett nærmere på spesialpedagogens bidrag til holdningsarbeid i møte med atferdsvansker i barnehagen, med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan kan spesialpedagogen bidra i arbeidet med holdninger ...
    • «Musicking» i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen 

      Lauvås, Ingvild Furnes (Master thesis, 2023)
      Temaet i denne studien er «’musicking’ i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen», med formål å kaste ljos over dei ulike mogelegheitene som ligg i å gjere musikk i møte med born med særskilde behov. Gjennom Small (1998) ...
    • Overgang fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom 

      Landsvik, Hege (Master thesis, 2023)
      Denne studien har som formål å fremheve foreldres erfaringer med overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom, for å bidra til kunnskapsutvikling og forskning på temaet. Foreldreperspektivet setter søkelys ...
    • Assistenters perspektiv på kvalitetsutvikling og ledelse i barnehager: en fenomenologisk hermeneutisk studie 

      Nordås, Marit (Master thesis, 2023)
      Barnehagesektoren har gjennomgått store endringer og det er særlig kravet til kvalitetsutvikling som har vært vektlagt de senere år. Rammeplanen for barnehager stiller tydelige krav om at barnehager er lærende (Kunnskaps ...
    • Barnehagen som integreringsarena 

      Stevens, Åsta Maria (Master thesis, 2023)
      I denne oppgaven engasjerer jeg meg i hvordan barnehagen som integreringsarena blir forstått av barnehagelærere. Med et kritisk forskningsblikk og vitenskapsteoretiske rammer fra kritisk realisme, møter jeg disse forståelsene ...
    • Hvordan kan hun være med og danse, hun snakker jo ikke samme språk som oss? 

      Bakke, Elise (Master thesis, 2023)
      Masteroppgaven «Hvordan kan hun være med og danse, hun snakker jo ikke samme språk som oss? - Improvisasjon og dansekunst som et mulighetsskapende rom for barns deltagelse i scenekunsten, sett i et inkluderingsperspektiv» ...
    • Multimodal meningsskaping i matematikk 

      Dalen, Bjørg-Iren (Master thesis, 2023)
      Bakgrunn for valg av tematikk i masteroppgaven er interesse og fasinasjon av dynamikken som oppstår i estetiske læringsprosesser. Hovedvekten er på meningsskaping, og det som undersøkes er det tverrfaglige møte mellom kunst ...
    • Barnehagelæreres arbeid med de eldste barna i barnehagen 

      Fjelnset, Ronja Skoglund (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har som formål å bidra til videre kunnskapsutvikling om fenomenet «det siste året i barnehagen». Det er mange ulike aktører, både fjern og nær barnehagen, som har formeninger om hvilke oppgaver barnehagen ...