Hvordan kan barnehagelæreren møte barnet i leken for å bygge relasjoner?
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3083487Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Rammeplan for barnehagens oppgaver og innhold (2017) sier at personalet har et ansvar for å aktivt legge til rette for omsorgsrelasjoner mellom personalet og barn (kunnskapsdepartementet, 2017). Alle voksne i barnehagen har et pålagt ansvar for å legge til rette for gode relasjoner med barna. I denne oppgaven vil jeg undersøke hvordan barnehagelæreren kan legge til rette for slike omsorgsfulle relasjoner mellom barn og voksen gjennom møte med barns egen lek.
Alle ansatte skal skape gode relasjoner i barnehagen, men i denne oppgaven velger jeg å fokusere på barnehagelærerens rolle siden det er mitt utdanningsløp Jeg velger å avgrense oppgaven ved å holde fokus på barnets egen initierte lek, fordi det er den leken jeg opplever som kjernen i barnehagehverdagen. Det er der barnehagelæreren har store muligheter til å lære å kjenne barnet best.
Derfor ble problemstillingen i denne oppgaven:
«Hvordan kan barnehagelæreren møte barnet i leken for å bygge relasjoner?