• Risikofylt lek 

      Oshaug, Kristin Lyngen (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: I hva slags situasjoner og hvor opplever barn spenning i barnehagens uteområdet?
    • Risikofylt lek : en gevinst for livet 

      Svensli, Line Mari (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hva er personalets oppfatning av risikofylt lek og dens betydning for barn?
    • Risikofylt lek i naturen 

      Selboe, Iver Andreas (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom egne erfaringer i oppveksten og i praksis gjennom barnehagelærerutdanningen har jeg landet på at risikofylt lek i naturen er noe som engasjerer meg, samtidig som at jeg mener det trengs mer drøfting rundt temaet ...
    • Risikofylt lek og sikkerhet 

      Nikolaisen, Marianne (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: Hvilken oppfatning har foreldre/foresatte i barnehagen av risikofylt lek og hvordan mener de barnehagen forholder seg til det å ivareta barnas sikkerhet?
    • Risikofylt lek og skader 

      Gustad, Malin Gjengstø (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan risikofylt lek hindre skader i barnehagen?
    • Risikofylt lek: hvilken opplevelse har barn i barnehagen av den risikofylte leken 

      Sjaastad, Linda Gresseth (Bachelor thesis, 2020)
      Risikofylt lek har vært en stor del av oppveksten min, og jeg har brukt mye tid på å være ute i naturen, slik som klatring i trær, rask løping, aking ned bratte bakker og være sammen med venner. Jeg har levd livet til ...
    • Risikolek 

      Røsten, Therese (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan forholder pedagogisk ledere seg til risikofylt lek og hvordan møter barnehagen barnas behov for slik lek?
    • Risikolek i barnehagen : hvilke muligheter har barna til å drive med risikolek i en gitt barnehages uteområde, kontra på tur? 

      Haugen, Ole Andreas (Bachelor thesis, 2015)
      Problemstilling: Hvilke muligheter har barna til å drive med risikolek i en gitt barnehages uteområde, kontra på tur?
    • Risky Play and Children’s Well-Being, Involvement and Physical Activity 

      Sando, Ole Johan; Kleppe, Rasmus; Sandseter, Ellen Beate Hansen (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Children’s activities and experiences in Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions are essential for children’s present and future lives. Playing is a vital activity in childhood, and playing is found to be ...
    • Risky play in children’s emotion regulation, social functioning, and physical health: an evolutionary approach 

      Sanseter, Ellen Beate Hansen; Kleppe, Rasmus; Kennair, Leif Edward Ottesen (Peer reviewed; Journal article, 2022-12-19)
      The focus of this theoretical paper is to explore three biopsychosocial levels of children’s risky play: (1) mental health and emotion regulation, (2) social functioning and challenging norms, and (3) physical health and ...
    • Robuste barn 

      Kyllo, Tonje Gresseth (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: «Hvilken forståelse har praksisfeltet om begrepet robuste barn?»
    • The Role of Play and Objects in Children’s Deep-LevelLearning in Early Childhood Education 

      Sando, Ole Johan; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Brussoni, Mariana (Peer reviewed; Journal article, 2023-07)
      This research investigates the significance of the physical environment in early childhood education and care (ECEC) institutions as a facilitator of deep-level learning. Building upon Laevers’ concept of deep-level learning, ...
    • The Role of Self-Esteem in the Development of Psychiatric Problems: A Three-Year Prospective Study in a Clinical Sample of Adolescents 

      Henriksen, Ingvild Marie; Ranøyen, Ingunn; Indredavik, Marit Sæbø; Stenseng, Frode (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      Self-esteem is fundamentally linked to mental health, but its’ role in trajectories of psychiatric problems is unclear. In particular, few studies have addressed the role of self-esteem in the development of attention ...
    • Rolleleken som en del av barnehagens språkmiljø 

      Bromstad, Ingebjørg Roll (Bachelor thesis, 2021)
      Det er tirsdag morgen, og inne på storbarnsavdelingen Maurtua leker en liten gruppe barn familie. Adnan og Maria (begge 5 år) er foreldrene i familien. Ole (4 år) er lillebror, mens Sara (6 år) er storesøster. Jens (5 år) ...
    • Rom for ro gjennom pedagogisk nærvær og kunstfag 

      Sønsteby, Lydia (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan legge til rette for at barn skal lære å ta vare på seg selv og utvikle en selvomsorg for eget behov for ro i hverdagen?
    • Rommet med det rare i 

      Berge, Ida (Bachelor thesis, 2016)
      Problemstilling: Hvordan kan 2-3 åringer ta i bruk et rom iscenesatt med gjenbruksmaterialer, og hvordan kan materialene være med på å berike barnas lek?
    • "Rulle rulle": Toåringers meningsskaping med tredimensjonale konstruksjoner i papir 

      Hopperstad, Marit Holm (Journal article, 2013)
      Ved hjelp av et sosialsemiotisk perspektiv og begrepsapparat, undersøker jeg i denne artikkelen hvordan toåringers tredimensjonale konstruksjoner i papir kan sies å skape mening som del av multimodale tegn-komplekser. Det ...
    • Rytme, sang og dans i barns hverdagsliv : hvordan kommer rytme, sang og dans til uttrykk i barns hverdagsliv i Swaziland og Norge? 

      Sira, Helen Eggen (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Hvordan kommer rytme, sang og dans til uttrykk i barns hverdagsliv i Swaziland og Norge?
    • Samarbeid på tvers for barnets beste i lys av tillit 

      Mørland, Bodil (Chapter, 2017)
      I dette kapitlet belyses og drøftes forskjellige sider ved samarbeid generelt, og tverrfaglige og tverretatlige samarbeid spesielt. Jeg reflekterer omkring tillit som mulig «gudestoff» i nære faglige og etiske møter mellom ...
    • Samisk kultur i barnehagen 

      Romundstad, Sigrid Feragen (Bachelor thesis, 2022)
      I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det i et eget avsnitt om samiske barns rettigheter knyttet til samiske barnehager, men gjelder også for samiske barn som går i barnehager utenfor samiske distrikt. I ...