Blar i Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning på tittel
Viser treff 794-813 av 1143
-
Ny som leder
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan en nyutdannet barnehagelærer utvikle egen lederrolle i barnehagen? -
Nyankomne barns opplevelse av trygghet og tilhørighet. En kvalitativ studie om tospråklige assistenters bidrag til opplevelse av trygghet og tilhørighet for nyankomne familier på en innføringsavdeling
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: På hvilke måter kan tospråklige assistenter bidra til opplevelse av trygghet og tilhørighet for nyankomne familier på en innføringsavdeling? -
Nye lederroller i et utvalg kommunale barnehager med fokus på enhets- og fagledere
(FoU i praksis 2010;, Chapter, 2011) -
Nye perspektiver for forming med de minste
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan nye teoretiske perspektiver være med på og endre praksis for forming med 0-3 åringer i barnehagen? -
Nyutdannet barnehagelærer + omsorgssvikt = ?
(Bachelor thesis, 2023)I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, heretter omtalt som RP17, står det at «personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette ... -
Nyutdannet leder
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan sosialiseres nyutdannede førskolelærere inn i rollen som pedagogisk leder i barnehagen? -
"Nærvær og et godt arbeidsmiljø": hvordan har en barnehage arbeidet med organisasjonskulturen, og hvordan har det påvirket sykefraværet?
(Bachelor thesis, 2020)Da jeg skulle bestemme meg for tema til bacheloren hadde det lenge vært tydelig at jeg ønsket å skrive om kultur og arbeidsmiljø og eventuelle ringvirkninger av dette. Jeg har i løpet av mine snart ti år i barnehagen opplevd ... -
Observasjones betydning i den profesjonelle praksis
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen presenterer tre barnehagelæreres forståelse rundt observasjon, og hvordan de bruker observasjon i egen profesjonelle praksis. Fremstillingen er i hovedsak basert på ulike teoretiske tanker fra Michel ... -
Om fysiskmotorisk lek og inkludering : på hvilken måte kan fysiskmotorisk lek fungere som inkluderingsfaktor for flerspråklige barn?
(Bachelor thesis, 2016)Problemstilling: På hvilken måte kan fysiskmotorisk lek fungere som inkluderingsfaktor for flerspråklige barn? -
Omsorg for sorg: tegning som hjelpemiddel for bearbeiding av sorg
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan man legge til rette for at barn kan bearbeide sorg gjennom tegning? -
Omsorg i møte med de yngste barna i barnehagen: Man må være til stede i de øyeblikkene som er der, man må ha hodet sitt og hjerte sitt på plass, for kvalitet er en ferskvare og det kan vi aldri stoppe og arbeide med
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva legger personalet i begrepet omsorg og hvordan arbeider de med dette gjennom barnehagens rutinesituasjoner? -
Omsorgssituasjoner som vekker bekymring
(Bachelor thesis, 2021)I dagens samfunn går nesten alle barn mellom 1-5 år i barnehagen. Som ansatt i barnehage har vi daglig kontakt med barn og deres foreldre. Vi arbeider tett sammen med familier og arbeider for å ivareta barns lek, læring, ... -
Omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2021)Ved valg av problemstilling var jeg veldig opptatt av å se på hvordan de ansatte arbeider sammen for å skape trygghet for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt. I 2017 ble livsmestring og helse en del av barnehagens ... -
Oppleving av meistring hjå småbarn
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Korleis kan barnehagen vere ein ressurs for meistringsopplevingar hjå dei minste barna? -
Oppstart i barnehagen
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: På hvilken måte kan pedagogisk leder legge til rette for at små barns behov for tilknytning blir ivaretatt i oppstartsperioden? -
Organisasjonskultur i barnehagen
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven er sluttresultatet av et masterprosjekt med utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan vil endring i organisasjonskulturen påvirke pedagogenes rammebetingelser for ledelse?» Ledelse i barnehagen har ... -
Organisering av spesialpedagogisk hjelp i barnehagen : ordninger, begrunnelser og dilemmaer
(Chapter, 2017)Barn med behov for spesialpedagogisk hjelp har ifølge lov om barnehager en juridisk rett til slik hjelp. Spesialpedagogisk hjelp i barnehage handler både om omfang og innhold og kan organiseres på ulike måter. Dette kapitlet ... -
Outdoor activities promoting mental and physical health and well-being in Sámi Early Childhood Education and Care institutions
(Peer reviewed; Journal article, 2023-10)This article explores the current situation of outdoor play for children in Sámi Early Childhood Education and Care institutions (ECECs) in Norway. The main objective is to discover how Sámi ECEC practices contribute to ... -
Overgang Barnehage - Skole: Hvordan tilrettelegger samarbeidet mellom barnehage og skole for en trygg og god overgang?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan tilrettelegger samarbeidet mellom barnehage og skole for en trygg og god overgang? -
Overgang barnehage-skole
(Bachelor thesis, 2022)Et godt læringsløp for barn kan blant annet realiseres gjennom et kontinuerlig samarbeid mellom barnehage og skole, der personalet har kjennskap til hverandres praksiser. Møter mellom de ulike nivåene i utdanningssystemet ...