Blar i Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning på tittel
Viser treff 476-495 av 1143
-
Hvilke opplevelser og erfaringer har personalet i en barnehage rundt temaet mobbing og helsekonsekvenser, og er arbeidet de gjør for å forebygge i tråd med forskning på emnet?
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Hvilke opplevelser og erfaringer har personalet i en barnehage rundt temaet mobbing og helsekonsekvenser, og er arbeidet de gjør for å forebygge i tråd medforskning på emnet? -
Hvilke tanker og opplevelser har barne - og ungdomsarbeidere om ledelse?. «Ikke på topp, men sånn litt under og kan være på topp når jeg vil»
(Master thesis, 2018)Det finnes begrenset forskning i barnehagen om barne - og ungdomsarbeider og deres rolle som den ledede. Kravene til kvalitet i barnehagen er blitt skjerpet særlig gjennom revidert Rammeplan for barnehagens innhold og ... -
Hvilke tiltak har barnehagen satt i gang for å redusere stress hos de minste barna i tilvenningsperioden?
(Bachelor thesis, 2023)Å starte i barnehagen er den første store overgangen i et barns liv (Drugli, Lekhal og Buøen, 2020, s. 21). Det er derfor ikke uvanlig å oppleve denne perioden som litt utfordrende. Spørsmålet er hvordan de voksne praktiserer ... -
Hvilken betydning har gode relasjoner og trygg tilknytning i barnehagen for de yngste barnas livsmestring?
(Bachelor thesis, 2021)Hva jeg har erfart at bidrar til trygghet hos de yngste? Gode relasjoner og trygg tilknytning. Jeg har derfor valgt å dykke ned i ulikt materiell for å finne svar på: ”Hvilken betydning har gode relasjoner og trygg ... -
Hvilken bevissthet har de voksne i barnehagen om egen rolle i utetiden og hva påvirker de praktiske valgene de foretar seg?
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvilken bevissthet har de voksne i barnehagen om egen rolle i utetiden? Og hva påvirker de praktiske valgene de foretar seg ute? -
Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Målet med denne studien var å forske på hvordan barn tar i bruk barnehagens uteområde til lek, og hvordan ulike faktorer som omhandlet utforming og innhold av komponenteri lekemiljøet påvirket leken. Datainnsamlingen var ... -
Hvilken rolle spiller fugler i bildebøker for barn, i lys av en økokritisk tilnærming?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I barnelitteratur har fugler og barns forhold til natur lenge hatt en sentral plass. Premissene som ligger i bildebøker kan imidlertid ha betydning for barns forståelse for naturen og et bærekraftig samfunn. Både rammeplan ... -
«Hvis vi ikke får det te som det vises der, så gjør vi det bare på en anna måte!» : bruk av yoga i barnehagen
(Bachelor thesis, 2016)Problemstilling: Hvordan kan yogaforstås i en barnehagekontekst? -
Hvis vi leker at vi tre var venner
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Om vennskap, gode relasjoner og fellesskap i barnehagen. -
Hvordan arbeide med selvstendighet i rutine- og overgangs situasjoner slik at barna føler mestring i hverdagen?
(Bachelor thesis, 2020)Overgangssituasjoner kan ofte oppleves som stressende og som en aktivitet hvor målet er å komme seg fra det ene til det andre. Med problemstillingen vil jeg fokuserer på arbeidet med utviklingen av selvstendighet og hvordan ... -
Hvordan arbeider de voksne i barnehagen for å skape et støttende samspill med de yngste barna som har emosjonelle vansker?
(Bachelor thesis, 2016)Problemstilling: Hvordan arbeider de voksne i barnehagen med å skape et støttende samspill med de yngste barna som har emosjonelle vansker? -
Hvordan arbeides det med kulturelt mangfold i barnehagen, med utgangspunkt i pedagogisk leders rolle og ansvar?
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvordan arbeides det med kulturelt mangfold i barnehagen, med utgangspunkt i pedagogisk leders rolle og ansvar? -
Hvordan erfarer barnehagelærere prosjektarbeid som pedagogisk metode?
(Bachelor thesis, 2023)Personlig er det interessant å utvide min kunnskap om prosjektarbeid gjennom ny innsikt i erfaringer og aktuell teori, da jeg som profesjonsutøver skal vurdere ulike pedagogiske metoder i barnehagen (KD, 2017, s. 27). Jeg ... -
Hvordan fremme kommunikasjon, deltagelse og livskvalitet for barn med behov for partnerfortolket kommunikasjon
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å frembringe kunnskap som kan bidra til å øke mulighetene for at barn som ikke har en stemme i form av verbalt språk blir hørt, får påvirke omgivelsene sine og får være en aktiv deltager i eget ... -
Hvordan integreres en nyutdannet i en organisasjon, og hvordan oppleves den nye lederrollen for førskolelæreren?
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan integreres en nyutdannet i en organisasjon, og hvordan oppleves den nye lederrollen for førskolelæreren? -
Hvordan jobber lederen for å skape et motiverende arbeidsmiljø?
(Bachelor thesis, 2018) -
Hvordan kan barnehagelæreren møte barnet i leken for å bygge relasjoner?
(Bachelor thesis, 2023)Rammeplan for barnehagens oppgaver og innhold (2017) sier at personalet har et ansvar for å aktivt legge til rette for omsorgsrelasjoner mellom personalet og barn (kunnskapsdepartementet, 2017). Alle voksne i barnehagen ... -
Hvordan kan barnetegningen og personalets rolle være en ressurs for barns bearbeiding av sorg?
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnetegningen og personalets rolle være en ressurs for barns bearbeiding av sorg? -
Hvordan kan barns møte med musikk bidra til et inkluderende felleskap i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2023)Rammeplanen for barnehagen (2017) viser til at opplevelser med kunst, kultur og kreativitet kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. Fagområdet nevner musikk som et av flere uttrykksformer, ... -
Hvordan kan bruk av digitale verktøy være med på å fremme barns sosial kompetanse i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan bruk av digitale verktøy være med på å fremme barns sosial kompetanse i barnehagen?