Hvordan kan barns møte med musikk bidra til et inkluderende felleskap i barnehagen?
Abstract
Rammeplanen for barnehagen (2017) viser til at opplevelser med kunst, kultur og kreativitet kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. Fagområdet nevner musikk som et av flere uttrykksformer, og at barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 32). Jeg har valgt å ta utgangspunkt i mine egne erfaringer med musikk og fellesskap i lys av hva rammeplanen forventer og har med det valgt å skrive om musikk som et virkemiddel for å skape tilhørighet i et fellesskap. Problemstillingen min: Hvordan kan barns møte med musikk bidra til et inkluderende felleskap i barnehagen?
Forskningen min skulle i utgangspunktet være på en avdeling, men endte med å bli over to forskjellige barnehager og to forskjellige aldersgrupper. Jeg valgte å se positivt på situasjonen og bestemte meg for å sette meg inn i hvordan musikk virker på enkeltbarnet inn mot fellesskapet, helt fra barnet starter i barnehagen til de skal over i skolen. Som framtidig barnehagelærer i et langt yrkesliv trenger jeg denne innsikten.