Hvordan erfarer barnehagelærere prosjektarbeid som pedagogisk metode?
Abstract
Personlig er det interessant å utvide min kunnskap om prosjektarbeid gjennom ny innsikt i erfaringer og aktuell teori, da jeg som profesjonsutøver skal vurdere ulike pedagogiske metoder i barnehagen (KD, 2017, s. 27). Jeg er interessert i å utforske mer om metoden med tanke på om den kan bidra til å forvalte samfunnsansvaret vårt og eventuelt se konkrete eksempler. At barnet i barnehagen blir sett og anerkjent, og at hvert enkelt barn innehar en rolle i et fellesskap som gir tilhørighet er noe jeg lenge har vært opptatt av. Jeg ser på funn og teori opp mot krav og retningslinjer i aktuelle styringsdokument, blant annet barns medvirkning, fellesskap, meningsskaping, tilknytning og ledelse av barns læring.
På bakgrunn av dette har jeg valgt følgende problemstilling: “Hvordan erfarer barnehagelærere prosjektarbeid som pedagogisk metode?”