Nulltoleranse for krenkelser av barn
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141845Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Før begynt studie og i løpet av min tid på barnehagelærerutdanningen, har jeg vært vitne til krenkelser i barnehagen. Krenkelser hvor barn er ufine med andre barn, eller verst av alt, hvor voksne krenker barn. Honneth formidler at da vi alle er forskjellige, med ulike livserfaringer, ulike sårbarheter og styrker, vil en ha ulike opplevelser av hva som oppleves krenkende (Honneth et al., 2003, i Nergaard, 2022, s.81). Tematikken blir dermed svært krevende og kompleks. Det jeg definerer som krenkende, trenger nødvendigvis ikke du å definere som krenkende. Likevel er det tenkelig at de fleste har et forhold til begrepet. Tematikken har hatt ulike former for tilstedeværelse i blant annet media, med varierende alvorlighet. Selv om jeg gjennom studieløpet har ervervet meg kunnskap og kompetanse omkring barnehagelærerens rolle i møte med barna, opplever jeg likevel at krenkelser av barn har vært en mindre diskutert tematikk.
Hvordan forstår og praktiserer barnehagelærere nulltoleranse for krenkelser av barn i barnehagen?