Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMadsen, Siri Sollied
dc.contributor.authorKleiven, Hanne Merete Hestvik
dc.contributor.authorMørreaunet, Sissel
dc.contributor.authorAntonsen, Yngve
dc.contributor.authorSteinsvik, Betty
dc.date.accessioned2024-02-27T13:48:40Z
dc.date.available2024-02-27T13:48:40Z
dc.date.created2024-02-14T14:03:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationMadsen, S. S., Kleiven, H. M. H., Mørreaunet, S., Antonsen, Y., & Steinsvik, B. (2024). Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen – en arena for kvalifisering, sosialisering og subjektivering. Nordisk barnehageforskning, 21(2), 1–19.en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3120144
dc.description.abstractI studien undersøker vi hvordan grensekryssingen mellom arbeidet og styrerutdanningen bidrar til kvalifisering, sosialisering og subjektivering i rollen som leder i barnehager. Det teoretiske rammeverket er Biestas (2014) forståelse av kvalifisering, sosialisering og subjektivering som utdanningers tre funksjonsområder. Studien bygger på kvalitative data og presenterer analyse av eksamensoppgaver fra to kull ved UiT Norges arktiske universitet (n = 38). Resultatene viser at deltakerne ble mer enn faglig kvalifisert; de ble sosialisert inn i en lederrolle i studiet som ble overført til praksis i barnehagen. Deltakerne utviklet subjektivering i form av autonomi som leder overfor de øvrige ansatte og eiernivået, og de følte seg mer rustet til å håndtere spenninger, utfordringer og oppgaver. Studien viser betydningen av at utdanninger fremmer sosialisering og subjektivering gjennom en kombinasjon av faglig påfyll, veksling mellom kontekster og diskusjoner samt arbeidsplassbasert gjennomføring av mellomarbeid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleNasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen – en arena for kvalifisering, sosialisering og subjektiveringen_US
dc.title.alternativeNasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen – en arena for kvalifisering, sosialisering og subjektiveringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2024 Forfatterneen_US
dc.source.pagenumber1-19en_US
dc.source.volume21en_US
dc.source.journalNordisk barnehageforskningen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/nbf.v21.468
dc.identifier.cristin2245980
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal