Livsmestring hos de yngste – Tilvenning i barnehagen
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3096994Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppstart i barnehagen er ofte den første store overgangen i barns liv, fra å være hjemme med foresatte til å begynne i barnehagen med ukjente. I rammeplanen står det at «Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølgning den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.33).
I lys av tilvenningsperioden er det flere perspektiver å belyse arbeidet fra. Er det lengden på tilvenningsperioden som er avgjørende for god kvalitet? Jeg ønsker å forstå mer og løfte fram barnets perspektiv og har derfor formulert min problemstilling på følgelig måte: På hvilke måter ivaretar barnehagelæreren de yngste barnas behov for trygg tilknytning under tilvenningsperioden? Jeg kom opp med denne problemstillingen fordi jeg funderte på teoretisk forankring om barnet er i stand til å bli trygt tilknyttet etter 3-dager. Derfor valgte jeg å skrive og lære mer om tilknytning.