Fellesskapsfølelse i samlingsstund
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3096881Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Rammeplanen for barnehagen skriver «Personalet skal bidra til at barna får felles erfaringer som grunnlag for lek og legge til rette for utvikling av leketemaer» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 15). Fra mine observasjoner fra praksis har jeg opplevd et barn har strevet for å komme seg inn i lek med andre, da han ikke hadde kjennskap til filmen de andre guttene brukte som utgangspunkt til lek. Det er viktig å gi barna opplevelser som kan gi felles referanser, slik at det blir lettere for barn å delta i lek med andre. «Felleserfaringene som lesingen gir, kan raskt skape forutsetninger for samforståelse, skape forutsetninger for fellesskap gjennom lek» (Kristoffersen, 2015, s. 53). Dette sammenfatter tematikken jeg har valgt for bacheloroppgaven. På bakgrunn av det her har jeg valgt følgende problemstilling: Hvordan kan bruk av fortelling i samlingsstund bidra til å skape fellesskapsfølelse hos barn?