På sporet av realfagsdidaktikk for de yngste barna i barnehagen
Abstract
Hvorfor bør barnehagen drive med realfag? Dette er aktiviteter som barna opplever som spennende, meningsfulle og som gir mye glede. Barn er nysgjerrige, og stiller spørsmål og undrer seg over verden som omgir dem. Når barnehagen i tillegg er pålagt å arbeide med realfag gjennom Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Utdanningsdirektoratet, 2017) må det legges til rette for at barn og voksne aktivt kan jobbe med realfag. Det er ikke så ofte jeg har opplevd at det jobbes målrettet med realfag sammen med ett- og toåringene. Det kan være lett å tenke at realfag ikke passer for de yngste barna i barnehagen, og det finnes dessuten lite litteratur om realfagsdidaktikk for denne aldersgruppen. Dette er grunnen til at jeg har valgt å fokusere på ett- og toåringene. På bakgrunn av dette har jeg i denne oppgaven jobbet med følgende problemstilling og forskningsspørsmål: Problemstilling: På sporet av realfagsdidaktikk for de yngste barna i barnehagen.