Minoriteters integrering inn i barnefellesskapet
Abstract
Jeg så for meg et scenario hvor et barn på rundt fire år som hadde opplevd krig, utrygghet og flukt kom til Norge. Til en barnehage med barnehagelærere og det norske samfunnet. Slike scenarioer er det mange av. Hvordan kan barnehagelæreren da optimalisere oppstarten, utviklingen, språkarbeidet, pedagogikken og tryggheten, slik at barnet kommer inn i barnefellesskapet? Siden «barnefellesskapet» også rommer leken og kanskje er et større begrep, ble problemstillingen for min bachelor-oppgave: Hvordan kan barnehagelæreren optimalisere oppstarten til minoritetsbarn slik at barnet blir inkludert i barnefellesskapet?
Denne bacheloroppgaven er bygd opp med tre gjennomgående «temaer». Disse temaene eller kategoriene fant jeg etter at jeg analyserte intervjuene med mine informanter. De tre temaene er «kartlegging og foreldresamarbeid», «språkutvikling» og «barnehagelærerens rolle ved minoritetsbarns oppstart».