Æ blir sett, æ blir hørt
Abstract
Det har de siste årene skjedd flere store endringer i norske barnehager. Barnehager har gått fra å være et omsorgstilbud til å gå i retning av å være en læringsarena for barn. Omsorg står enda helt sentralt i barnehagen, samtidig som læring, danning og demokrati stadig får en større plass (Jansen, 2016, s. 23). Sammen med praksislærer reflekterte jeg mye over det å være på tur med de yngste barna. Praksislærer og personalet opplevde at det kunne være krevende å skape gode turer for barna i alderen 1-2 år. Gjennom bacheloroppgaven ønsket jeg derfor å undersøke tur med de yngste barna nærmere.
I dialog med veiledere kom jeg frem til at jeg ønsket å undersøke hvilke erfaringer pedagogene i barnehagen har med å gi de yngste barna medvirkning på tur. Videre kom vi frem til at jeg skulle legge vekt på barna i alderen 1-2 år. I denne alderen er både motorikk og språk enda under tidlig utvikling, noe som vil påvirke arbeidet med både tur og medvirkning. Sammen med mine veiledere kom jeg frem til problemstillingen: Hvilke erfaringer har pedagogen med å ivareta toddlernes medvirkning på tur?