Musikk og inkludering i barnehagen
Abstract
Musikk er noe de fleste, om ikke alle, bruker hver dag og har god kjennskap til. Musikk kan være med på å uttrykke følelser, skape bevegelse, fremkalle minner og opplevelser (Sæther, 2019, s. 9). Slik jeg ser det, bringer musikken oss mennesker sammen på mange måter. Noe av det jeg liker best med å jobbe i barnehage, er det at man kan bruke musikk på så mange forskjellige måter sammen med barna. I løpet av studietiden min på Dronning Mauds Minne Høgskole har jeg tilegnet meg mye kunnskap rundt det å jobbe med barn. Noe jeg er svært opptatt av og som også åpenbart er viktig i barnehagen er inkludering, alle skal føle at de har en plass i barnegruppa. I min bacheloroppgave ønsket jeg å finne ut om musikk og inkludering har noe til felles og om det kan sees på som en felles arbeidsmåte i barnehagen.
Problemstillingen jeg endte opp med er: «Hvordan kan musikk være med på å skape et inkluderende miljø blant barna i barnehagen?»