dc.contributor.author | Langvik, Kjersti Merete | |
dc.coverage.spatial | Norway, Trondheim. | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-08-09T07:28:14Z | |
dc.date.available | 2023-08-09T07:28:14Z | |
dc.date.created | 2023-08-08T09:45:16Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Nordisk Barnehageforskning. 2023, 19 (3), 6-23. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3083122 | |
dc.description.abstract | I barnelitteratur har fugler og barns forhold til natur lenge hatt en sentral plass. Premissene som ligger i bildebøker kan imidlertid ha betydning for barns forståelse for naturen og et bærekraftig samfunn. Både rammeplan en for barnehagen og læreplanverket for skolen understreker at det er viktig at barn skal bli kjent med naturens mangfold, få naturopplevelser, skape tilhørighet til og lære seg å ta vare på naturen. Det betyr at det er nødvendig å skape bevissthet om hva som legger premisser for en slik utvikling. I lys av en økokritisk tilnærming retter artikkelen oppmerksomheten mot hvilken rolle fugler er gitt i bildebøker, og hvordan forholdet mellom fugler og mennesker fremstilles i de fysiske omgivelsene. Med utgangspunkt i analyse av tolv bildebøker der fugler og barn inngår i en betydningsfull (vennskaps)relasjon, drøftes det hvilken betydning fremstillingen av fuglenes rolle i relasjonen i den fiktive handlingen kan ha å si for forståelse av natur med tanke på en bærekraftig utvikling. | en_US |
dc.description.abstract | Hvilken rolle spiller fugler i bildebøker for barn, i lys av en økokritisk tilnærming? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Bildebøker; | en_US |
dc.subject | fugler; | en_US |
dc.subject | roller; | en_US |
dc.subject | fugl-barn-relasjoner; | en_US |
dc.subject | økokritisk tilnærming | en_US |
dc.title | Hvilken rolle spiller fugler i bildebøker for barn, i lys av en økokritisk tilnærming? | en_US |
dc.title.alternative | Hvilken rolle spiller fugler i bildebøker for barn, i lys av en økokritisk tilnærming? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | ©2023 Authors | en_US |
dc.source.pagenumber | 6-23. | en_US |
dc.source.volume | 19 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/nbf.v19.360 | |
dc.identifier.cristin | 2165517 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |