Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangvik, Kjersti Merete
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2023-08-09T07:28:14Z
dc.date.available2023-08-09T07:28:14Z
dc.date.created2023-08-08T09:45:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning. 2023, 19 (3), 6-23.en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3083122
dc.description.abstractI barnelitteratur har fugler og barns forhold til natur lenge hatt en sentral plass. Premissene som ligger i bildebøker kan imidlertid ha betydning for barns forståelse for naturen og et bærekraftig samfunn. Både rammeplan en for barnehagen og læreplanverket for skolen understreker at det er viktig at barn skal bli kjent med naturens mangfold, få naturopplevelser, skape tilhørighet til og lære seg å ta vare på naturen. Det betyr at det er nødvendig å skape bevissthet om hva som legger premisser for en slik utvikling. I lys av en økokritisk tilnærming retter artikkelen oppmerksomheten mot hvilken rolle fugler er gitt i bildebøker, og hvordan forholdet mellom fugler og mennesker fremstilles i de fysiske omgivelsene. Med utgangspunkt i analyse av tolv bildebøker der fugler og barn inngår i en betydningsfull (vennskaps)relasjon, drøftes det hvilken betydning fremstillingen av fuglenes rolle i relasjonen i den fiktive handlingen kan ha å si for forståelse av natur med tanke på en bærekraftig utvikling.en_US
dc.description.abstractHvilken rolle spiller fugler i bildebøker for barn, i lys av en økokritisk tilnærming?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBildebøker;en_US
dc.subjectfugler;en_US
dc.subjectroller;en_US
dc.subjectfugl-barn-relasjoner;en_US
dc.subjectøkokritisk tilnærmingen_US
dc.titleHvilken rolle spiller fugler i bildebøker for barn, i lys av en økokritisk tilnærming?en_US
dc.title.alternativeHvilken rolle spiller fugler i bildebøker for barn, i lys av en økokritisk tilnærming?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2023 Authorsen_US
dc.source.pagenumber6-23.en_US
dc.source.volume19en_US
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.23865/nbf.v19.360
dc.identifier.cristin2165517
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal