Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFodstad, Cecilie Dyrkorn
dc.contributor.authorRønningen, Lene Helland
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2023-05-26T08:18:19Z
dc.date.available2023-05-26T08:18:19Z
dc.date.created2023-05-23T10:47:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBUKS - Tidskrift for børne- & ungdomskultur. 2023, 39 (67), 161-178.en_US
dc.identifier.issn0907-6581
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3069107
dc.description.abstractArtikkelen følger en devised teaterproduksjon for barn som tar utgangspunkt i en bildebok av Lisa Aisato, En fisk til Luna (2014). I produksjonens forprosjekt benyttes en referansegruppe fra en barnehage bestående av ti barn i alderen 3-6 år. Artikkelen undersøker hvordan samspillet mellom barn og kunstnere i en slik forestillingsprosess kan bidra til forståelse av barns språklige strategier i møte mellom to karakterer som ikke deler samme språk. Vi finner at barnas innspill inkluderer både flerspråklig verbal og non-verbal kommunikasjon. Barnas språklige strategier blir delt inn i fem hovedgrupper bestående av herming, utprøving av ulike ord, forsøk på å snakke et annet språk, forsøk på å lære den andres språk og på å vise hva man mener, i stedet for å benytte verbalspråk. Barnegruppen samlet sett fremmer, slik vi tolker det, transspråklige perspektiver for kommunikasjon. Artikkelen undersøker også hvordan barnas språklige strategier påvirker utviklingen av forestillingen. Her finner vi at barnas forslag påvirker forestillingen på flere nivå; både utviklingen av forestillingens narrativ, det sceniske uttrykket, samt selve forståelsen av det sceniske konseptet.en_US
dc.description.abstractFra bildebok til barneteateren_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSyddansk Universiteten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectTransspråking;en_US
dc.subjectbarn som referansegruppe;en_US
dc.subjectdevised teater;en_US
dc.subjectbildeboken_US
dc.titleFra bildebok til barneteateren_US
dc.title.alternativeFra bildebok til barneteateren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©BUKS; ©2023 Authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Education: 280en_US
dc.source.pagenumber161-178.en_US
dc.source.volume39en_US
dc.source.journalBUKS - Tidskrift for børne- & ungdomskulturen_US
dc.source.issue67en_US
dc.identifier.cristin2148652
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal