Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDybvik, Hilde
dc.contributor.authorFodstad, Cecilie Dyrkorn
dc.contributor.authorJæger, Henriette
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2022-11-29T10:20:31Z
dc.date.available2022-11-29T10:20:31Z
dc.date.created2022-11-02T11:17:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning. 2022, 19 (3), 42-58.en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3034696
dc.description.abstractStudien retter seg mot høytlesningspraksiser i barnehagen, og belyser samspillet rundt bøker som finner sted mellom barnehageansatte og barn, avgrenset til småbarn (0–3 år). Til grunn for diskusjonene er et videomateriale på 27 ti-minutters sekvenser. Filmene stammer fra forskningsprosjektet Blikk for barn (2012–2017), og viser ulike situasjoner på småbarnsavdelinger med varierende samspill rundt bøker. Artikkelen undersøker hvordan og i hvilken grad personalet griper mulighetene for å skape lesestunder med de yngste barna og slik oppnå felles oppmerksomhet – «joint attention» (Tomasello, 1999). Funnene viser at det bare i seks av de 27 videosekvensene dannes en lesestund med felles oppmerksomhet. Forholdet mellom den ansattes rolle og ansvar som litteraturformidler på den ene siden, og barns medvirkning på den andre, er sentralt i diskusjonen. Artikkelen argumenterer for at det å legge til rette for felles oppmerksomhet kan være en måte å sørge for barns medvirkning på, fordi det innebærer å fange opp hva de yngste barna, med sin multimodale uttrykksform (Thuresson, 2021), engasjerer seg i, og anerkjenne at en lesestund er en verdifull fellesaktivitet som ikke etableres av seg selv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisk/NOASPen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectjoint attention;en_US
dc.subjectlesestund;en_US
dc.subjectmedvirkning;en_US
dc.subjectsmåbarnsavdelingen_US
dc.titleGripes mulighetene? Om lesestunder med de yngste barna i barnehagenen_US
dc.title.alternativeGripes mulighetene? Om lesestunder med de yngste barna i barnehagenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2022 Authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber42-58.en_US
dc.source.volume19en_US
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.23865/nbf.v19.314
dc.identifier.cristin2067863
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal