Vidukids
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3033597Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver 2017, (herav rammeplanen) trekkes det blant annet frem at personalet skal bruke digitale verktøy for å inspirere til matematisk tenkning (Utdaninngsdirektoratet 2017, s.54). Dette er en pedagogisk tenkning som kan brukes sammen med prosjektet ViduKids hvor barna bruker kamera og apper som «Stopmotion Studio». «Stopmotion Studio» er en slags animasjonsfilmfunksjon som setter flere bilder sammen til en film. På bakgrunn av det jeg har beskrevet ovenfor, vil jeg påstå at ViduKids har stor relevans innenfor dagens barnehager og er en av få måter til å bruke teknologi som pedagogisk verktøy. Dette er også med å styrke verdien av de digitale verktøyene.
Ut ifra egen nysgjerrighet og forskningslyst ble problemstillingen min slik:
Hvordan kan kamera som et pedagogisk verktøy styrke barnas glede og engasjement for matematikk?
I tillegg til bruk av kamera har jeg brukt LEGO som grunnelement for at jeg skal kunne skape et matematisk engasjement sammen med kameraet. I tillegg brukes noen action figurer, biler og dinosaurer i to av aktivitetene.