Barn og dyr
Abstract
I dag er det stadig flere, og spesielt unge mennesker, med utfordringer i forbindelse med psykisk helse (Berget et al., 2018, s. 122). I tidlig barndom og barnehagealder, vil det være viktig å jobbe forebyggende mot dette, slik at denne trenden kan bli snudd. Ifølge rammeplanen skal barnehagen jobbe for å fremme barnas fysiske og psykiske helse, bidra til barns trivsel, livsglede, mestring og følelse av å ha egenverd (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 11). Sosiologen Antonovsky var opptatt av hva som fremmer menneskets helse, fremfor hva som forårsaker sykdom (Antonovsky, 2012). Jeg vil gjennom å få tak i barnas stemme, reflektere rundt dyrenes innvirkning på barna, om det kan være en helsefremmende faktor i barns liv og drøfte mine funn noe opp mot barns helse.
På bakgrunn av interessen for barnas egne erfaringer med dyr og nysgjerrigheten på hvordan de opplever kontakten med dyrene, valgte jeg følgende problemstilling:
Hvordan erfarer barn kontakten med dyr i en gårdsbarnehage?