Barnehagens fysiske utemiljø og mulighetene for lek
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3025097Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I de siste årene har det blitt rettet større oppmerksomhet mot det fysiske miljøets betydning for barn i nordisk barnehageforskning (Moser & Martinsen, 2010). Å rette oppmerksomheten mot aktivitet i utemiljøet er noe Hagen og Sæther (2014) mener alle barnehager bør gjøre, uavhengig av om barnehagen har en natur- og friluftslivprofil eller ikke. Videre påpeker de at det er avgjørende for den innholdsmessige kvaliteten at utetiden vies den samme faglige forankringen som det pedagogiske arbeidet som planlegges og gjennomføres inne i barnehagen (Sæther & Hagen, 2014, s.22). Uterommet har en stor betydning som pedagogisk arena i barnehagen. Mye av den tiden barna tilbringer i barnehagen, benyttes ute. Hvilke muligheter som finnes for lek og hva det fysiske utemiljøet har å by på, har mye å si for hvordan barna tar i bruk uteområdet i sin lek.
På bakgrunn av dette og min interesse for barns lek ute, kom jeg fram til problemstillingen:
Hvordan tar barna i bruk det fysiske utemiljøet i sin lek?