Ulike familieformer i barnehagen
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3023246Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi var en gjeng som satt ved bordet og tegnet.
Sj5,5 snur seg mot meg og spør: Hva var det du het igjen?
Jeg svarer på litt tullete måte: Husker du ikke det?
S tenker, så spør hun med et smil: hva het kjæresten din igjen?
M: Hun heter Marte
S smiler og sier: Da heter du Marta
Jeg smiler og sier: Helt rett
Det blir litt stille, før S sier: Da kan ikke dere få barn.
Dette er første del av en samtale jeg hadde med en jente i barnehagen, når jeg var i praksis 2.året. Til denne praksisfortelling skrev jeg en etisk refleksjon der jeg blant annet skrev om at jeg ønsker å være en del av den utviklingen vi er i for å normalisere ulike familieformer i barnehagen og i samfunnet vi lever i. Ifølge rammeplanen (Utdanningsdirektoratet, 2017, s.10) skal barnehagen synliggjøre et mangfold i familieformer og sørge for at alle barn får sin familie speilet i barnehagen. Et lite mål for meg med denne bacheloroppgaven er å bli mer kjent med hvordan ulike familieformer blir fremstilt i barnehagen, hva de skriver og hvilke fokus som blir satt på det i hverdagen, samt å øke bevissthet rundt tema. Familieformer er et stort tema, fordi det finnes mange ulike familieformer, som er noe jeg vil komme mer inn på senere i oppgaven. Jeg tar for meg hele temaet gjennom bacheloroppgaven, og vil forholde meg til alle de ulike familieformene når jeg skriver.
Med bakgrunn i dette har jeg kommet frem til følge problemstilling;
Hvordan fremstilles arbeidet med ulike familieformer i årsplanene til Trondheim kommunes offentlige barnehager?