Verdien av inkludering i et godt språkmiljø i barnehagen
Abstract
I løpet av praksisperiodene i møte med barns språkvansker, har dette gjort at jeg har sett viktigheten rundt personalets arbeid og hvilke betydninger et inkluderende miljø har for barnets sosiale- og emosjonelle vansker. Dette er et tema som er veldig sentralt og vil alltid være viktig i barnehagen. Som snart utdannet barnehagelærer er interessen for barn med språkvansker stor da jeg har sett og erfart hvordan andre vansker kan påvirke barnets språkforståelse og språkproduksjon i ulike situasjoner. Barns språkforståelse og språkproduksjon er en forutsetning for et godt samspill i barnehagen (Sjøvik, 2014, s. 176). Gjennom dette opplevde jeg en interesse og nysgjerrighet rundt personalets arbeid med inkludering gjennom et godt språkmiljø. Hvilke metoder personalet tar i bruk og hvilke risikofaktorer kan forekomme for barn med reseptive (språkforståelse) og ekspressive (språkproduksjon) vansker, er noe av det jeg ønsker å gå dypere inn i, og få en bredere forståelse for betydningen av inkludering for denne gruppe barn. I henhold til dette baserer prosjektets tematikk seg på verdien av et inkluderende miljø i et arbeid med barns språkvansker.
På bakgrunn av dette har jeg valgt problemstillingen:
«Hvordan kan personalet i barnehagen arbeide for å styrke barn med språkvansker i et inkluderende miljø?»