dc.contributor.author | Nakken, Kristiane | |
dc.date.accessioned | 2022-09-28T12:50:16Z | |
dc.date.available | 2022-09-28T12:50:16Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3022296 | |
dc.description.abstract | I løpet av praksisperiodene i møte med barns språkvansker, har dette gjort at jeg har sett viktigheten rundt personalets arbeid og hvilke betydninger et inkluderende miljø har for barnets sosiale- og emosjonelle vansker. Dette er et tema som er veldig sentralt og vil alltid være viktig i barnehagen. Som snart utdannet barnehagelærer er interessen for barn med språkvansker stor da jeg har sett og erfart hvordan andre vansker kan påvirke barnets språkforståelse og språkproduksjon i ulike situasjoner. Barns språkforståelse og språkproduksjon er en forutsetning for et godt samspill i barnehagen (Sjøvik, 2014, s. 176). Gjennom dette opplevde jeg en interesse og nysgjerrighet rundt personalets arbeid med inkludering gjennom et godt språkmiljø. Hvilke metoder personalet tar i bruk og hvilke risikofaktorer kan forekomme for barn med reseptive (språkforståelse) og ekspressive (språkproduksjon) vansker, er noe av det jeg ønsker å gå dypere inn i, og få en bredere forståelse for betydningen av inkludering for denne gruppe barn. I henhold til dette baserer prosjektets tematikk seg på verdien av et inkluderende miljø i et arbeid med barns språkvansker.
På bakgrunn av dette har jeg valgt problemstillingen:
«Hvordan kan personalet i barnehagen arbeide for å styrke barn med språkvansker i et inkluderende miljø?» | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Verdien av inkludering i et godt språkmiljø i barnehagen | en_US |
dc.title.alternative | Hvordan kan personalet i barnehagen arbeide for å styrke barn med språkvansker i et inkluderende miljø? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Kristiane Nakken | en_US |