Show simple item record

dc.contributor.authorHelstrup, Charlotte
dc.date.accessioned2022-09-28T11:38:59Z
dc.date.available2022-09-28T11:38:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022166
dc.description.abstractArbeidet med språk og språkstimulerende miljøer har fått større fokus i barnehagen nå, enn tidligere. I barnehagelærerprofesjonen må en være forberedt på å møte på barn med enten sterke eller milde språkvansker, og det er derfor viktig med kunnskap innenfor dette feltet. I møte med barn som ikke mestrer å uttrykke seg verbalt, har jeg selv erfart at barna bruker andre formidlingsmåter. Språk -og talevansker medfører ofte en utfordring med barnets atferd og oppmerksomhet, og barnet kan derfor behøve mer oppfølging (Lyster, 2021, s 215). For et barn, eller generelt for et menneske, kan det være frustrerende å ikke forstå eller bli forstått. Ved mangel på verbalspråk kan barnet opparbeide seg atferdsmessige- eller sosiale vansker. Jeg har kjent på en nysgjerrighet for å dykke dypere inn i temaet, og utforske hvordan personalet i barnehagen støtter språkutviklingen til de barna som har en kombinasjon av språkvansker og tilleggsvansker. Alle mennesker er ulike med forskjellige behov, og det er derfor mange måter å tilegne seg språket på. Mitt bachelorprosjekt kan gi barnehagepersonalet inspirasjon til hvordan de kan støtte barn med språkvansker i sin språkutvikling, og forebygge tilleggsvansker. Med utgangspunkt i mine personlige interesser og faglig grunnlag har jeg kommet frem til problemstillingen: Hvordan kan barnehagelæreren støtte språkutviklingen til barn med språkvansker, og forebygge sosiale og atferdsmessige vansker som følge av disse?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSpråkvansker i barnehagenen_US
dc.title.alternativeHvordan kan barnehagelæreren støtte språkutviklingen til barn med språkvansker, og forebygge sosiale og atferdsmessige vansker som følge av disse?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCharlotte Helstrupen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal