Barnehageansattes forståelse av realfag i barnehagen
Abstract
Begrepet «realfag» er ikke direkte å finne i rammeplanen (2017). Realfag i barnehagen ligger ikke under ett konkret fagområde, men litt spredt over alt. Dette kan for ansatte gjøre det utfordrende å sette ord på hva realfag i barnehagen faktisk er. Slik jeg opplever det kan dette knyttes til hvordan begrepet «realfag» blir forstått, hvordan rammeplanen framstiller det, hvilke erfaringer ansatte har med realfag i barnehagen og hvilken verdi de måtte tenke at realfag har i barnehagen. I problemstillingen prøver jeg å belyse noen av disse holdningene, forståelsene og tolkningene av hva realfag kan være i barnehagen, spesielt i møte med de yngste barna i barnehagen. Jeg har kommet fram til følgende problemstilling:
Hvilke erfaringer med og tanker om realfag har barnehageansatte i møte med de yngste barnas lek med snø?
Problemstillingen tar tak i de ansattes tanker, holdninger og verdier om betydningen av de yngste barnas erfaring med realfag i utelek med snø.