Språkutvikling hos tause barn
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2825233Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Rammeplanen sier «Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling» (2017, s.19). Dette gir tydelige føringer til hva som skal gjøres og hvordan de i barnehagen skal arbeide for å ivareta retningslinjene i rammeplanen.
Høigård sier at alle barn har rett på en god språkutvikling. Det å lære seg språk er det viktigste som skjer i barnets liv. Man kommer inn i et fellesskap, og får skapt seg en tilhørighet og identitet med å lære seg språk (Høigård, 2013, s.17). Men hvordan blir de tause barnas språkutvikling støttet i barnehagen? Rammeplanen sier «Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk» (2017, s.19).
Med utgangspunkt for denne interessen kom jeg frem til denne problemstillingen for bacheloroppgaven min: «Hvilke forhold anser en spesialpedagog og en pedagogisk leder som vesentlig for å støtte språkutviklingen hos tause barn?»